Maak uw site-architectuur
gericht op SEO

Wilt u een site-architectuur gewijd aan SEO? Dit is een werk van lange adem dat grondig moet worden voorbereid.

Voordat u iets dergelijks overweegt, is het goed om de basisprincipes door te nemen.

Wat is de architectuur van een website?

Deze groepeert alle content en de uitdrukking ervan op de hele site. Zo kunnen de pagina's aan elkaar worden gelinkt en kunnen verbanden worden gelegd tussen de verschillende publicaties.

Om als zodanig te worden beschouwd, moet ze de volgende kenmerken hebben.

 

 

  1. Stevige structuur
    Een goede structuur zorgt ervoor dat uw site wordt opgenomen in de SERP's (search engine results pages). Als het goed gedaan is, zal uw site worden gerangschikt bij de goede resultaten.
    Dit is een doeltreffende manier om de dienst die u aanbiedt of het product dat u verkoopt in de verf te zetten.

  2. Goed uitgedachte menu's
    Dit is wat bezoekers aanmoedigt om op uw site te surfen en mogelijk klanten te worden. Als de structuur goed ontworpen is, bevordert die een lager bouncepercentage.
    Om dat beruchte bouncepercentage te verbeteren, is het belangrijk dat bezoekers tevreden zijn. Wat is er frustrerender dan op een pagina terecht te komen die "doodloopt" of veel kliks vraagt om bij uw zoekopdracht te belanden.

  3. Indelen in categorieën
    Het indelen van uw content via menu's en thema's kan heel handig zijn en veel intuïtiever voor de surfer. U zet uw verschillende activiteiten in de verf en positioneert uzelf als een expert op uw domein.
    Als u in de bouw zit, geeft u uw verschillende competenties aan: "Bouw & Renovatie", "Tuinen en opritten", enz.

  4. Duidelijk en expliciet traject
    Dit concept, bekend als de draad van Ariadne, maakt het mogelijk de boomstructuur van een website te traceren. Het geeft de weg aan die wordt afgelegd om van punt A naar punt B te komen.
    Die moet logisch zijn om een goede indexering van de SERP's te bevorderen.

  5. Kannibalisering voorkomen
    U moet voorzichtig zijn met de zoekwoorden die u kiest om te voorkomen dat u eindigt met twee concurrerende pagina's. Hoe vermijdt u dat? Elke pagina moet worden ontworpen met een specifiek trefwoord.

Hoe moet een functionele architectuur eruitzien?

Een architectuur moet eenvoudig, maar functioneel zijn. Uitgaande van een centrale hub is het interessant die te verdelen in clusters, groepen van content die inputs en outputs naar de centrale hub mogelijk maken.
Elke hub is thematisch en gericht op één enkel onderwerp om een zekere consistentie te behouden.
Zij moeten de bezoeker ook in staat stellen snel naar de centrale hub terug te keren om te voorkomen dat hij of zij de site verlaat.

 

  1. Kwalitatieve content
    Om bezoekers naar uw site te lokken bestaat er geen toverformule: er is kwalitatieve, informatieve en relevante content nodig. U kunt zich laten inspireren door Topic Search.
    Deze tool, ontwikkeld door Semush, is duivels praktisch omdat u er ideeën voor onderwerpen mee op een rijtje kunt zetten op basis van een trefwoord en volgens de regio! Voor de trefwoorden die u bij het schrijven moet gebruiken, kunt u de Keyword Magic Tool gebruiken.
    Deze tool helpt u om de meest interessante combinatie van trefwoorden te vinden. U kunt zo ook zien welke trefwoorden door de concurrentie worden gebruikt.

  2. Goede opeenvolging van clusters en pagina's
    Een cluster moet worden ontwikkeld op een "pijler"-pagina (centrale pagina waarop een thema wordt gegroepeerd, dat in de clusters wordt uitgediept).
    Deze is over het algemeen specifieker en volgt uit de pijlerpagina. Om u te helpen de meest coherente structuur op te zetten, kunt u een kijkje nemen op Gloomaps.

  3. Consistentie in URL's
    URL-silo's moeten worden gebaseerd op pijlerpagina's om consistentie te tonen tussen directory’s en subdirectory’s. Vanuit een organisatorisch standpunt is logica de moeder van alle deugden.

  4. Belangrijke pagina's accentueren
    Dankzij de implementatie van menu's kunnen bezoekers gemakkelijk zien welke pagina's pijlers zijn. Daardoor kunnen zij op natuurlijke wijze de architectuur van uw site afleiden en begrijpen zij snel hoe deze is vormgegeven.
    Menu's zijn er om het surfers gemakkelijk te maken te vinden wat zij zoeken.

  5. Toegankelijk in drie kliks
    Een vuistregel is dat elke pagina op de site toegankelijk is in drie kliks. Wij adviseren u een aantal tests te doen om te zien hoe uw website het doet.
    Met een goede structuur, goed uitgedacht en georganiseerd, moeten alle pagina's in slechts drie kliks te bereiken zijn! Met de tool Site Audit kunt u een beoordeling uitvoeren.

  6. Belang van goede interne links
    Interne links zijn essentieel voor een goede websitestructuur. Ze zijn een belangrijke bondgenoot op het gebied van SEO. Het is immers hierdoor dat zoekmachines begrijpen hoe uw site werkt.
    Bovendien zijn ze belangrijk voor de link-autoriteit (een indicator voor de rankingkracht die een link heeft) en voor het kunnen navigeren door de pagina's. Om de integriteit van uw interne links te controleren, gaat er niets boven een Site Audit om een beter overzicht te krijgen.

  7. Maken van een HTML-sitemap
    Met de HTML-sitemap kan de bezoeker van uw website snel toegang krijgen tot alle pagina's die de website aanbiedt. Ze is ook verantwoordelijk voor de link-autoriteit die uw Page Rank vormt (evaluatie van de populariteit van uw site).

Het maken van een site-architectuur gericht op SEO is echt een lastige karwei. Met de hulp van professionals kunt u verlost worden van deze vervelende taak en ze overlaten aan experts op dit gebied.

Heeft u nog vragen? Neem nu contact op met Online!

Meer tips om uw SEO te verbeteren

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken