Leer hoe u uw afbeeldingen kunt optimaliseren
met alternatieve tekst

Wist u dat het mogelijk is om uw afbeeldingen te optimaliseren met alternatieve tekst? Deze tekst, "alt"-tekst genoemd, wordt gebruikt om de inhoud en context van een afbeelding op uw website te beschrijven. Dit zal niet alleen de SEO van uw website verbeteren, maar het helpt ook om mensen met een visuele handicap erbij te betrekken. Deze tekst zal worden voorgelezen door een schermlezer, een apparaat dat visueel gehandicapten helpt tijdens hun internetsessies.

Référencement image balise altHoe helpt "alt"-tekst uw SEO?

Zoals u wellicht hebt gemerkt, is visuele content de afgelopen jaren een steeds belangrijker onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Kijk maar naar de opkomst van apps als Instagram, TikTok of Snapchat. Op websites is dit ook het geval, we worden overspoeld door beelden. Zoekmachines zijn steeds beter uitgerust om dit soort content te verwerken en te analyseren. Daarom zal de "alt"-tekst van uw afbeeldingen deze in staat stellen uw content beter te begrijpen en deze naar voren te schuiven bij zoekopdrachten van internetgebruikers. Google heeft de neiging om visuele content te suggereren. Waarom? Dit soort content is in volle groei en er wordt vaker naar gezocht. Al in 2007 legde het bedrijf uit Mountain View het belang van "alt"-tekst uit. Dit maakt eigenlijk deel uit van de richtlijnen van Google voor het publiceren van afbeeldingen.

Hoe een goede “alt”-tekst maken?

Om uw SEO te verbeteren, moet uw alternatieve tekst:

  • een beschrijving van de afbeelding bevatten
  • context bieden
  • kort en bondig zijn
  • uit trefwoorden bestaan
  • minder dan 125 tekens tellen


Als u dus uw SEO wilt verbeteren, moet u uw afbeeldingen beschrijven volgens de bovenstaande richtlijnen, maar ook de afbeeldingen die u gebruikt als "knoppen" op uw website, zoals "Bestel", "Zich abonneren op de nieuwsbrief", "Betaal", enz. Om te controleren of al uw afbeeldingen werken en niet defect zijn, kunt u gebruik maken van de tool van Semrush, genaamd "Site Audit". Zo kunt u problemen met uw website opsporen. Het is best om ze snel op te lossen, zodat u uw geloofwaardigheid bij uw klanten, fans of potentiële doelgroepen niet verliest. Bovendien heeft een slechte site een ongunstige invloed op de ranking van uw site in de SERP's.

Hoe het “alt"-attribuut verifiëren van een pagina?

Het "alt"-attribuut is het tekstuele alternatief dat een afbeelding vervangt die niet wordt weergegeven of wordt voorgelezen door een assistent voor slechtziende personen. Deze kan worden gevonden door met de rechtermuisknop op een webpagina te klikken en de optie "Inspecteren" te kiezen. De broncode van de pagina wordt dan weergegeven. Klik gewoon op het pictogram links van het HTML-codepaneel. Zoek het beeld dat u wenst te bekijken en door het te selecteren, zal de code met de beeldattributen aangeduid worden. De “alt”-tekst van de afbeelding wordt voorafgegaan door “alt” met aanhalingstekens, inclusief de beschrijving. Als er niets staat, bestaat het "alt"-attribuut niet.

Nu weet u hoe u uw afbeeldingen kunt optimaliseren met alternatieve tekst en de SEO van uw website kunt verbeteren. Wilt u de interface van uw website herzien? Bij Online N.V. heeft u de mogelijkheid om te praten met een team van experts dat op de hoogte is van de laatste trends en vereisten voor een professionele website. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie.

Meer tips om uw SEO te verbeteren

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken