Zekerheid over een goede website
door de interne linkstructuur

Om de internetgebruikers die uw site bezoeken een aangename ervaring te bieden, is het absoluut noodzakelijk dat uw interne linkstructuur goed opgebouwd is. Die wordt gevormd door interne links die enerzijds onmisbaar zijn om op uw site te navigeren en anderzijds zal hun aantal de vlotheid verbeteren en de gebruikerservaring vergemakkelijken.

Wat is het belang van de interne linkstructuur?

De basisregel is eenvoudig: hoe intelligenter uw interne linkstructuur is bedacht, hoe gebruiksvriendelijker uw website zal zijn en hoe groter de kans dat de internetgebruiker een afnemer van uw diensten of een gebruiker van uw producten wordt. Daarom moeten de interne links die op uw site worden aangemaakt relevant, nuttig en begrijpelijk zijn. De surfer moet weten waar hij naartoe gaat als hij op een link klikt.

Maillage interne site internet

Aanzienlijk effect op natuurlijke referentiëring

Het uiteindelijke doel van elke link is het verhogen van de populariteit, visibiliteit en geloofwaardigheid van uw pagina's, maar ook om een typisch semantische functie te hebben (waarover zal de pagina gaan waarop ik klik?). De links informeren de zoekmachines door ze de nodige tools te geven om de gebruiker te sturen en zo populariteit en geloofwaardigheid te bieden aan de bewuste pagina.

Daarom is de titel die voor elke weblink wordt gebruikt zo cruciaal, ze wordt het anker van de link genoemd. In principe geldt dat hoe meer het aantal links naar een pagina zich vermenigvuldigt, hoe meer deze pagina een referentie wordt en hoe meer kans dat ze in de topresultaten van een zoekmachine verschijnt. Dit is wat we definiëren als Page Rank, een oud algoritme van Google. De interne linkstructuur is dus de interne Page Rank. Die laatste kan worden geëvalueerd en gemeten met behulp van verschillende tools of software.

Hoe kan ik mijn interne linkstructuur verbeteren?

Om uw website te optimaliseren en uw pagina's meer kracht te geven, moet u een silo maken. De silo is een sectie die zich inlaat met gemeenschappelijke thema's en zal links ontwikkelen tussen uw content. Vergeet niet dat de content een gemeenschappelijk thema moet hebben, dat u er links tussen moet leggen en coherent moet zijn (naar een andere verwante pagina, over onderwerpen die vooraf moeten gekend zijn...) en dat er links moeten bestaan naar de hogere en lagere niveaus (bijv. categorie Voeding → subcategorie vlees, groenten, koolhydraten, enz.)

Lien interne site internetHet eerste anker: een essentiele tool

U moet voorzichtig zijn bij het maken van meerdere links naar een pagina, want alleen de eerste, het eerste anker, wordt door Google in aanmerking genomen. Vergeet dus niet om ze te controleren en zoveel mogelijk te optimaliseren, zodat het de beste semantische waarde van uw pagina aan de zoekmachine doorgeeft. Het anker zal een belangrijke rol spelen bij het omzetten van de acties van de gebruiker inzake registratie, transactie, abonnement op uw diensten, onlinewinkel of nieuwsbrief.

Pas op voor de nofollow

Deze vaststelling, die enigszins abstract is, heeft in feite te maken met een kenmerk dat vooral betrekking heeft op content die door surfers wordt gegenereerd (beoordelingen op een partnersite, commentaar op een blog, links via wiki’s, etc.). Dit is helaas content die makkelijk te manipuleren is. Sinds 2020 is het Google dat ervoor kiest om dit kenmerk al dan niet in aanmerking te nemen. Het risico is dus dat u content tegenkomt die niet voor uw klanten bestemd is. Om dit te voorkomen, moet u op zoek gaan naar deze nutteloze content.

Structureer uw URL’s goed

De beste techniek is om zo weinig mogelijk specifiek te zijn. Vergeet categorieën en subcategorieën of data in uw URL-link. Houd het format eenvoudig en vermeld

Alleen de naam van het artikel

Als u content wilt verplaatsen naar een nieuwe categorie, zal de URL-naam zo altijd relevant blijven, waar deze zich ook bevindt. Bovendien kunt u zo voorkomen dat u uw silo's moet veranderen en dat u te veel links moet omleiden.

Jaag op valse links

Het toevoegen van icoontjes voor sociale media, zoals "toevoegen aan winkelwagen", "inschrijven" of "aanmelden", schendt de regels van de interne linkstructuur. Inderdaad, links activeren functies, maar leiden de gebruiker niet echt binnen de site zelf. Daarom wordt er best Javascript-code gebruikt. Als deze links dezelfde oorsprong hadden, zouden ze Google in de war sturen door een reeks URL's die geen nut hebben.

Willekeurige en redelijke surfers

Zoals eerder uitgelegd zijn de aanzienlijke impact op de natuurlijke referentiëring, de silo en Page Rank vrij oude begrippen van Google. Sindsdien is de leesbaarheid en het begrip van webpagina's verbeterd, evenals de manier waarop de gebruiker zich gedraagt. De Page Rank was eerder gebaseerd op het principe van de willekeurige surfer. Alle links op een pagina zijn, zonder enig onderscheid, door Google in zijn algoritme ingebouwd. Ze stonden allemaal op een lijst alsof ze vermoedelijk gebruikt zouden worden. De gebruiker reageert online echter niet op deze manier.

Als de links bovenaan een pagina staan, binnen bepaalde content of dicht bij het vorige onderwerp, is het veel waarschijnlijker dat ze meer gebruikt worden. Het principe dat zo ontstond, is dat van de redelijke surfer en het is precies dat wat Google op dit moment gebruikt. Het is van mening dat niet alle links op een pagina eenzelfde waarde hebben en dus zullen sommige meer gewicht krijgen op de pagina in kwestie. Dit systeem houdt eindelijk rekening met de complexiteit en stelt Google in staat om de reputatie van bepaalde content te verhogen.

U beseft nu het belang van de interne linkstructuur. Het is tijd om uw websites aan te passen en om aan geloofwaardigheid en professionaliteit te winnen. Aarzel niet om een beroep te doen op onze consultants. Zij zullen u begeleiden bij het verbeteren van uw natuurlijke referentiëring en u helpen uw doelstellingen te bereiken.

 

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken