Instagram is een sociaal netwerk met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand. Het is daarom een essentieel onderdeel geworden van een uitgekiende marketingstrategie. We hebben dit punt al in een eerder artikel aangehaald. Zoals elke tool moet Instagram worden afgesteld. Des te meer omdat de app ontwikkeld door Kevin Systrom en Michel Mike Krieger regelmatig nieuwe functies aanbiedt.
Hier zijn 7 tips om uw bekendheid op Instagram te vergroten:
1. Het belang van stickers
Er zijn veel stickers om uw publicaties op Instagram te boosten. De locatiesticker geeft u de mogelijkheid om aan te geven waar uw publicaties vandaan komen. Het is zeer nuttig voor bijvoorbeeld restaurants of winkels.
Er zijn stickers waarmee u eenvoudige vragen kunt stellen aan uw abonnees en zelfs enquêtes of quizzen kunt houden. U kunt ook een aftelklok toevoegen. Creativiteit en de nagestreefde doelen moeten u hierin leiden. Zoals altijd op sociale media moeten al uw initiatieven gericht zijn op meer en meer interactiviteit met uw community.
2. Een filter voor uw merk
Filters zijn zeer populair bij Instagram-gebruikers. Het is nu mogelijk om een specifieke filter te maken voor uw merk. Het zou zonde zijn om er geen gebruik van te maken. Wat zijn hier de voordelen van? Heel eenvoudig.
Het stelt u in staat om een impact te hebben op uw community. Uw merknaam wordt aangeduid in de filternaam. Zelfs bij mensen die uw account niet volgen. Dit kan viraal gaan en uw community aanzienlijk uitbreiden.
3. Sociaal netwerk en partners
Zoals alle sociale media werkt Instagram volgens het principe van community building. Het is dan ook vanzelfsprekend om in deze context advies te geven aan uw volgers, hen uw mooie plannen voor te leggen en uw voorkeuren te delen.
En dit zelfs als ze niet gerelateerd zijn aan uw sector. U kunt ook samenwerken met andere bedrijven op Instagram of gebruikmaken van influencers om originele content te creëren.
4. Actualiteit is essentieel
Instagram is erg populair bij jongeren. Het is daarom belangrijk dat u content aanbiedt die regelmatig wordt bijgewerkt en die de laatste nieuwigheden weergeeft. Vergeet lang vervlogen biografieën, kies voor iets nieuws. Story’s zijn hiervoor het ideale formaat. Benadruk deze inhoud in uw vignettes.
5. Antwoord op reacties en berichten
Een community wordt beheerd en gevoed. De reacties op uw publicaties en de berichten die uw volgers u sturen, vormen een waardevolle schakel tussen u en hen. U moet regelmatig en persoonlijk reageren. Wees ook creatief.
Waarom geen video gebruiken om te antwoorden? Het is niet veel ingewikkelder om een video te maken dan een tekst. Nog belangrijker is dat video een medium is dat de afstand met uw volgers verkleint.
6. Authenticiteit loont
Terwijl Instagram verschillende filters een prominente plaats geeft, is er vandaag de dag een echte trend naar authenticiteit. Internetgebruikers moeten in uw echtheid geloven. Probeer er niet altijd perfect uit te zien in uw story’s. De haren in de war, wallen onder uw ogen of niet perfect belicht: zo geeft u uw community toegang tot uw dagelijks leven. Doorgaans is toegankelijkheid een must op sociale media.
7. Alternatieve tekst, nog een extra tool
Zoals we aan het begin van dit artikel al gezegd hebben, biedt Instagram veel, vaak onbekende, mogelijkheden. Dit geldt met name voor alternatieve tekst. Het is mogelijk om een foto te benoemen en te beschrijven voor slechtzienden.
Het loont altijd de moeite om u open te stellen voor een nieuw publiek. Er is nog een ander voordeel aan het invullen van deze alternatieve tekst. Instagram gebruikt de informatie die u daar plaatst om de inhoud van uw publicaties te definiëren en deze in de Feed te plaatsen, de informatie die het voornamelijk aan zijn gebruikers aanbiedt. U kunt dus een ruimer publiek bereiken dan enkel uw volgers dankzij deze alternatieve tekst. Nu bent u klaar om uw volgers op Instagram uit te breiden.
Als u vragen heeft over dit sociale netwerk en de vele facetten ervan, neem dan contact op met ons team van marketing- en communicatieprofessionals.