Aanwezig zijn op sociale media is essentieel voor elk bedrijf, kmo en zelfs voor zelfstandigen. Zo kunt u in contact komen met uw fans, uw werk, producten en diensten aan een nieuw publiek voorstellen en een link naar een online winkel of uw website plaatsen. Slechts weinig mensen zijn echter op de hoogte van alle functies die beschikbaar zijn op het sociale netwerk. Dankzij ons dossier zult u in staat zijn om Instagram in 2022 te beheersen!
Posten op Instagram
- Gebruik hashtags op een efficiënte manier
Om de impact van uw hashtags te maximaliseren, raden wij u aan minstens één populaire hashtag te gebruiken (#love, #family, #travel, #happy...), gekoppeld aan een hashtag die met een activiteit te maken heeft (#dancing, #football, #tourism...). U kunt zich ook richten op een specifieke community (#zero-waste, #geek, #mothersofinstagram, etc.).
Aarzel als merk niet om uw eigen hashtag of slogan aan te geven, die gemakkelijk door uw fans zal worden opgepikt. Pas op voor verboden hashtags zoals #followforfollow, #ilovemyinstagram, #pornfood of zelfs #attractive, die letterlijk van het sociale netwerk zijn verbannen om de verspreiding van spam tegen te gaan. Als u ze gebruikt, vermindert dat de impact van uw publicatie aanzienlijk. - Post op het juiste moment
Volgens verschillende studies lijkt het erop dat de beste manier om uw publiek te bereiken erin bestaat om tussen 9 en 11 uur te posten. De dagen die het best werken zijn maandag en donderdag. Let op, als u internationale klanten heeft, moet u misschien een ander publicatiemoment inplannen om ook hen te bereiken. - Gebruik story’s
Door polls te creëren, vragen te stellen, uw publiek te betrekken en verhalen of tutorials aan te bieden, zult u in staat zijn om de betrokkenheid snel te verhogen. Het is door middel van story’s dat u een band kunt creëren met uw volgers. Als u een online winkel hebt, kunt u zich aansluiten bij Instagram Shopping. Op deze manier kunt u uw story’s illustreren met product tags! - Gebruik GIF’s
Zodra u uw GIF hebt gemaakt op een platform zoals ImgPlay of GIFMaker, kunt u deze integreren in uw story. U kunt ze ook creëren via de "boomerang"-app van Instagram. Heeft u geen ideeën? Haal er een van Giphy of Tenor-GIF! GIF's zijn trendy en trekken vaak gebruikers aan. - Post via een computer
De Instagram-app is geoptimaliseerd voor het plaatsen van berichten via gsm. Er is echter een truc om te posten vanaf uw computer.
Op Google Chrome: surf naar de Instagram-website en ga naar de internetopties van uw computer. U zult "PC Development Tools" vinden. Na erop te klikken moet het weergavemenu worden geselecteerd om de optie "Developer Tools" te vinden. Zoek dan naar "Developer Tools" en klik op "Toggle Device Toolbar". Kies een telefoonmodel om de knop "Publiceren" weer te geven. Nu hoeft u alleen nog maar de afbeelding van uw keuze te selecteren en deze te bewerken!
Op Safari: ga naar de Instagram-website en ga naar de internetopties van uw Mac. Zoek naar het "Ontwikkel"-menu, daarna "Gebruikersagent" en dan "iPhone". Dit zou de "Publiceer"-knop moeten doen verschijnen. Alles wat u moet doen, is de foto van uw keuze selecteren en bewerken! - Link naar een externe site
Externe links zijn niet toegestaan in posts, maar kunnen wel in de bio worden geplaatst. De beste aanpak is om een "call-to-action" te schrijven, een aansporing in het bijschrift van uw publicatie om mensen over te halen om op de link in uw bio te gaan klikken. - Kracht van Reels
Ter herinnering: Reels zijn korte video's (gemiddeld 15 seconden) waaraan filters, audio en andere bewerkingseffecten kunnen worden toegevoegd. Deze kunnen worden gedeeld met volgers of openbaar op het hele netwerk. Deze optie is zeer nuttig en is een soort tag waarmee makers het item of de items kunnen selecteren die zij proberen te verkopen en een samenvattende lijst kunnen aanbieden. Als u op het pictogram "Producten bekijken" onderaan de pagina klikt, krijgt u de lijst van artikelen in de video te zien. Meer informatie. - Bewaar posts
Wist u dat het mogelijk is om posts te bewaren? Er staat een wimpeltje onder de foto's en video's. Zo kunt u ze opslaan en een verzameling aanleggen. Handig om de communicatietechnieken van uw concurrenten te bestuderen of uw reclamecampagnes van jaar tot jaar te vergelijken. - Gebruik Lives voor promotie
Het maken van rechtstreekse video's is een goede manier om uw engagement te vergroten met uw fans en interacties te verbeteren. Om een Live te doen, drukt u gewoon op het "+"-icoontje dat op de app staat. Zoek de "Live"-optie, druk dan op de middelste knop en de Live staat aan! Om het te beëindigen, ga gewoon terug en druk op de "Einde"-knop. - Plan uw berichten op voorhand
U kunt de content die u op Instagram plaatst, beheren via Creator Studio. Het enige wat u hoeft te doen, is uw Facebook-account koppelen aan uw Instagram-account. Dan kunt u berichten plannen van beide netwerken. - Gebruik de privémodus om foto's te versturen
Er is een truc om een foto van de ene gebruiker naar de andere te sturen. Kies een foto van een account (die moet in de openbare modus staan) en druk op de pijl boven het aantal "likes". U kunt dan kiezen naar wie u ze wilt sturen. - Gebruik de remix op Reels
De "Remix"-optie is standaard geactiveerd op Reels, waarmee u kunt deelnemen aan virale uitdagingen of als reactie op berichten. Hiermee kunt u twee video's naast elkaar zetten. Het is mogelijk om deze optie te activeren op uw oude Reels door in de instellingen te kiezen voor "Activeer remix". - Gebruik langere video’s
Op Instagram kunt u video's posten van 1 tot 60 minuten. Meestal blijven ze op het profiel van de gebruiker staan. Het is zelfs mogelijk om een clip van 15 seconden in de News Feed te zetten om mensen aan te moedigen door te klikken en de volledige video op IGTV te bekijken. - Zet een URL in de story
Deze handige optie is helaas alleen beschikbaar voor accounts met 10.000 volgers en meer. Een ideale manier om te linken naar een artikel of website of een wedstrijdpagina.
Beheren van voorkeuren en publicatie-instellingen
- Geschiedenis van uw favoriete posts
Het is mogelijk om alle posts te bekijken die u leuk vond. U moet naar de Instagram-opties gaan en "account" kiezen. Dan "Posts die je geliked hebt" en u kunt uw geschiedenis vinden. U kunt er ook voor kiezen likes te verwijderen als u dat wenst. - Verwijder uw zoekgeschiedenis
U kunt alle sporen van uw vorige zoekopdrachten verwijderen door naar het menu "account" te gaan, dat toegankelijk is via de opties. In de accountinstellingen, moet u naar "Beveiliging" gaan en "Zoekgeschiedenis wissen" selecteren. U kunt dan kiezen welke zoekopdrachten u wilt verwijderen. - Ontvang een notificatie wanneer iemand een bericht plaatst
Ga naar het profiel van de gebruiker van uw keuze. Tik gewoon op het bel-icoon en selecteer het type bericht waarover u een melding wilt ontvangen (verhaal, IGTV, publicatie, Live). Om deze optie uit te schakelen, klikt u opnieuw op de bel en verwijdert u het vinkje. - Vermijd foute “likes”
Om te voorkomen dat u per ongeluk een "like" achterlaat bij de post van een gebruiker, kunt u de posts controleren in vliegtuigmodus. Inderdaad, de like wordt alleen getoond wanneer er verbinding is. Gerustgesteld? Wij ook! - Controleer de identificatie bij foto’s en video’s
Vindt u het niet leuk om op foto’s getagd te worden zonder dat eerst te controleren? Het is best de optie om deze handmatig goed te keuren in te schakelen. Opties→ Instellingen→ Privacy→ Berichten→ Getagde berichten→ Tags handmatig goedkeuren. Dit voorkomt de automatische toevoeging aan uw profiel van foto’s waarin u getagd bent. Van hieruit kunt u de zichtbaarheid wijzigen of zelfs de tag verwijderen op de foto van uw keuze. Bovendien zal de handmatige configuratie van getagde foto's u waarschuwen telkens wanneer een nieuwe foto van u wordt gepost. U bent vrij om die goed te keuren of om het verzoek tot identificatie te negeren. - Sorteer berichten op locatie
U kunt naar een plaats zoeken door een locatie in te typen in de zoekbalk van Instagram. Dit zal 4 tabbladen tonen, waarvan één "locatie" is. Voer de naam van de locatie in en u ziet de meest recente en relevante berichten van die locatie. U kunt ook klikken op de locatie van een plaats op een geposte foto. Of u kunt op het tabblad "locatie" of op het Google Maps-pictogram tikken om plaatsen in uw buurt te zien. Vergeet niet om geotagging eerst in te schakelen! - Voorkom dat iemand uw berichten ziet
Ter herinnering: in de privémodus kunnen alleen volgers uw account zien. Bij openbaar kan iedereen uw account zien. Om uw berichten voor iemand te verbergen, verwijdert u die gewoon uit uw volgers en zet u uw account in de privémodus. Story’s daarentegen kunnen worden verborgen voor een specifieke persoon. Ga naar instellingen, dan "privacy", "verberg verhaal voor ..." en selecteer de persoon van uw keuze. Als uw verhaal al gepubliceerd is, ga dan naar de story-instellingen, kies de optie "Verberg verhaal voor..." en selecteer de persoon. - Verberg ongewenste advertenties
Bent u het zat om steeds dezelfde advertentie in uw nieuwsfeed te zien? Klik op de drie kleine puntjes in de rechterbovenhoek naast de post in kwestie. Kies "advertentie verbergen" en geef dan de redenen op uit de gegeven opties. - Archiveer uw berichten zonder ze te verwijderen
Door de optie "Archiveren" te kiezen, zal uw foto niet langer zichtbaar zijn op uw profiel, noch in de zoekbalk. Maak u geen zorgen, u kunt dit herstellen door simpelweg op de knop van het horloge te klikken en de foto te kiezen die u wilt recupereren. - Vind een recent verwijderde map
Als uw verwijderde map niet ouder is dan 30 dagen of uw story dateert van de laatste 24 uur, dan kunt u ze terugvinden in uw accountinstellingen onder "recent verwijderd". - Controleer uw prestaties
Met het professionele dashboard kunt u de prestaties van uw account bekijken: statistieken, gebruikers, locaties, aantal unfollows, enz. Een goudmijn voor alle bedrijven die hun reclamecampagnes willen controleren. - Beperk de vrijheid van bepaalde gebruikers
U kunt vervelende opmerkingen van gebruikers voorkomen door de optie "Beperken" in te schakelen in het privacymenu van de instellingen. U kunt de duur van deze beperking bepalen.
Tips voor retouches
- Een post bewerken
Door naar de opties van de post te gaan, kunt u het onderschrift, de plaats en ook spelfouten corrigeren. Het is echter niet mogelijk om een reeds gepubliceerde foto te bewerken. - Uw filters herschikken
Wist u dat u uw favoriete filters kunt herschikken wanneer u een foto bewerkt? Met een eenvoudige sleepbeweging kunt u de locatie van filters veranderen, zodat u ze niet meer hoeft te zoeken. - Foto’s bewerken zonder ze te moeten publiceren
De bewerkingsmodus van Instagram is vrij uitgebreid en intuïtief. Des te meer reden om ze te gebruiken om al uw foto's te bewerken zonder ze te moeten publiceren. Schakel de vliegtuigmodus in en ga door met het proces. De vliegtuigmodus zal de publicatie voorkomen. Vergeet echter niet de publicatie te verwijderen door de optie annuleren te kiezen, anders kan deze worden gepubliceerd zodra u de vliegtuigmodus uitschakelt. Om het ontwerp van de bewerkte foto op te halen, moet u eerst de optie "originele foto's kopiëren" inschakelen, die u vindt in de instellingen van het accountmenu.
Het beheersen van Instagram in 2022 heeft u al onder de knie! Waar wacht u nu nog op om een echte campagne te ontwikkelen voor uw sociale media? Neem onmiddellijk contact met ons op!