Hoe haalt u voordeel uit gesponsorde content op Instagram? Als u zichzelf deze vraag al vaak hebt gesteld, bent u hier aan het juiste adres! Dankzij ons artikel zult u duidelijk kunnen bepalen welk type partner u moet kiezen, op wie u zich moet richten, welke content voor posts het meest effectief is en ten slotte hoe u advertenties kunt gebruiken om de impact ervan te vergroten.
Gesponsorde content is echt een krachtig wapen geworden als het gaat om marketing op Instagram. Een partnerschap aangaan in ruil voor een tegenprestatie (vergoeding, staaltjes, kortingen, gratis producten, enz.) is nu wijdverbreid. Het enige wat u moet doen is een influencer of creator vinden die aan uw verwachtingen voldoet.
Aan welk influencerprofiel moet de voorkeur worden gegeven?
Voordat u zich naar een maker van content haast, kunt u zich best de volgende vragen stellen: Wat is mijn doel? Voor wie is mijn product/dienst bestemd? Welk actie wil ik dat mensen ondernemen? (Zich abonneren, bestellen, kopen, mijn pagina liken, enz). Door deze vragen te beantwoorden, kunt u uw doel beter bepalen. Vanaf dan zult u begrijpen dat de voorkeur geven aan een influencer omwille van het feit dat ze een account met veel volgers hebben, geen voldoende criterium is. Kijk naar het publiek en de engagementen van de fans. Een account die 15.000 volgers heeft, maar slechts een tiental likes, zal minder relevant zijn dan er een van 10.000 met duizenden likes.
Om misverstanden of verwijten van internetgebruikers te voorkomen, moet u duidelijk maken dat de content gesponsord is. Respecteert de persoon die u wilt kiezen deze regels? Is hij/zij transparant? Bovendien moet u ervoor zorgen dat de influencer zich in uw interessegebied bevindt en een publiek verenigt dat overeenkomt met de sociodemografische en sociaaleconomische criteria die u hebt gedefinieerd. Als uw product gericht is op zwangere vrouwen, is het niet interessant om het te laten promoten door een gamer die live streams doet op Twitch.
Kijk ook naar de manier waarop de influencer het product presenteert: gebruikt hij of zij pakkende slogans, stereotypen of een al te marketinggericht discours? Er moet een beetje authenticiteit bewaard blijven om potentiële klanten niet af te schrikken.
Wie kiezen?
Om u te helpen de juiste keuze te maken, bestaan er verschillende tools, waaronder Brand Collab Manager. Hiermee kunt u influencers vinden om mee samen te werken op Facebook en Instagram. Deze zijn al voorgeselecteerd op basis van bepaalde criteria: minstens 10.000 volgers, voldoende engagement gedurende de laatste twee maanden, enz.
Om van het platform te kunnen profiteren, hoeft u alleen maar een actieve Facebook-account en een e-mailadres te hebben en akkoord te gaan met de algemene voorwaarden. Na enkele dagen wachten, zou u goedgekeurd moeten worden. Het enige wat u hoeft te doen is de perfecte volger vinden aan de hand van zoekcriteria zoals doelgroep, betrokkenheid, interesses en type publicaties. Om snel volgers te krijgen, beveelt het platform vaak influencers aan wier doelpubliek vergelijkbaar is met het uwe en die veel engagement genereren. Contact wordt gemaakt door eenvoudig een bericht te sturen. Voordat u een partnerschap aangaat, moet u niet vergeten om de optie gesponsorde content in te schakelen bij de instellingen van uw bedrijfsaccount op Instagram.
Op welk soort publicaties moet u zich richten?
- De "klassieke" publicatie: blijft op de nieuwsfeed, vergemakkelijkt een bezoek aan het profiel
- Reels: gebruikt om TikTok tegen te gaan, een jonger publiek aan te trekken
- Story’s: blijven slechts 24 uur beschikbaar op het profiel tenzij ze worden opgeslagen, er kunnen internetlinks worden toegevoegd
- Video lives: hebben een impact op korte termijn, maar verhogen de betrokkenheid en authenticiteit aanzienlijk
- IGTV: ideaal voor lange video's zoals tutorials, unboxing, product- of dienstontdekking, maar het publiek is veel beperkter
Het soort publicatie beïnvloedt niet alleen uw publiek, maar ook het soort reactie dat u uitlokt. Niettemin moet de persoon die u kiest een zekere vorm van vrijheid behouden. Als u alles probeert te controleren, zullen internetgebruikers het gevoel krijgen dat ze een advertentie zien. U loopt het risico de spontaniteit van gesponsorde content te verliezen.
Stimuleren van content via reclamecampagnes
Dat het geen reclame is, betekent niet dat u het niet kunt gebruiken om uw merk te promoten! Wanneer een partner over uw merk of dienst publiceert, kan hij u namelijk taggen (u moet de optie "business partner" gevalideerd hebben om te promoten). Dankzij deze tag kunt u zijn publicatie of zijn story delen alsof het een advertentie is. U hoeft alleen maar door Ads Manager te gaan om de post op Instagram of Facebook te boosten. U kunt de link ook opnieuw plaatsen zonder advertenties en profiteren van de organische trafiek.
Nu kent u alle trucs om geld te verdienen met gesponsorde content op Instagram. Waar wacht u nog op om te beginnen? Als u wat hulp nodig heeft met uw online strategie, kunt u contact opnemen met ons team van professionals! Wij helpen u graag uw doelen te bereiken.