Meer dan 1.000 bedrijven hebben zich al aangesloten bij de protestbeweging. Sommige zijn giganten die zeer zwaar doorwegen: Coca-Cola, Starbucks, Adidas, Levi's... Deze machtige vertegenwoordigers van het mondiale bedrijfsleven zijn vastbesloten om niet langer te investeren in Facebook totdat het zich openlijk engageert om te strijden tegen online haat en om effectief te investeren in de strijd tegen racisme en andere kwalen die het net teisteren.
Te vruchtbare voedingsbodem
Tot nu toe hebben de Facebook-bestuurders en vertegenwoordigers van deze beweging hun violen niet gelijk kunnen stemmen. De vraag naar een betere strijd tegen aanstootgevende content werd niet gehoord. Het moet gezegd worden dat de eisers, gewapend met hun invloed, niet tevreden zullen zijn met louter intentieverklaringen…
Een helse klus
Adverteerders die zich bij de operatie #StopHateForProfit hebben aangesloten, eisen ingrepen die verder gaan dan loutere symboliek: terugbetaling van campagnes die zijn geschaad, het opzetten van een college van deskundigen over gevoelige onderwerpen als cyberpesten, online racisme of antisemitisme. Maar ook de effectieve strijd tegen racistische, negationistische, klimaatsceptische bewegingen, samenzweringstheorieën en andere antivaccinatie-content.
Punten van overeenkomst?
Terwijl Facebook alleen maar acties uit het verleden kan voorstellen en oprakelen om dergelijke misstanden te bestrijden, blijft de kloof qua mentaliteit enorm. In principe is het een economisch model in zijn geheel dat de boycot aanvalt, dat gebaseerd is op een zo breed mogelijke reclametargeting.
Potje armworstelen
Tot nu toe worden de inspanningen van de entourage van Mark Zuckerberg als onvoldoende en te selectief beschouwd. Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in het verschiet lijken de adverteerders vastbesloten om hun zaak zo snel mogelijk vooruit te willen helpen. Bovendien zou het draagvlak zich snel kunnen uitbreiden naar andere sociale platforms. Hoe zullen zij reageren? Als u geïnteresseerd bent in deze inhoud, aarzel dan niet om het met onze experts te bespreken.