Bij marketing op sociale media wordt er gedacht aan reclamecampagnes op Google, Facebook, Instagram en TikTok, maar weinigen beseffen dat ze ook instant messengers kunnen gebruiken om hun producten en diensten te promoten. Wij leren u hoe u WhatsApp Business voor uw online strategie kunt gebruiken. Het is mogelijk uw doelpubliek te bereiken door origineel te zijn en het voor hen gemakkelijk te maken toegang tot uw winkel te krijgen.
WhatsApp Business, wat is dat?
De professionele versie van WhatsApp heeft al 5 miljoen gebruikers, maar slechts weinigen gebruiken het voor communicatie. De app is ontworpen voor bedrijfsleiders. Bij het aanmaken van een account moet u het adres van uw hoofdzetel vermelden, de beschrijving van uw activiteiten, het e-mailadres van uw bedrijf of dat van de klantendienst, uw website en ten slotte uw openingsuren.
Wat zijn de voordelen van WhatsApp Business ?
Online-shop:
deze biedt u, als ondernemer, de mogelijkheid een echte catalogus van producten samen te stellen. U beschikt over een online winkel waarop u zoveel voorwerpen en diensten kunt toevoegen als u wilt. U kunt dan de technische kenmerken vermelden, de prijs, foto's toevoegen of zelfs een link naar uw website. De functie van het winkelwagentje is beschikbaar zonder WhatsApp te verlaten, zodat u niet te veel mensen verliest in de verkoopfunnel.
Automatische berichten:
u kunt berichten samenstellen om uw klanten te verwelkomen, service na verkoop te bieden of veel gestelde vragen te beantwoorden. Door een chatbot te maken, kunt u binnen enkele seconden een antwoord naar de klant sturen. De klantendienst heeft geen openingsuren meer en geeft een geruststellend gevoel aan de gebruiker die u een probleem heeft gemeld. U bent "al op de hoogte" en zult zeker heel snel reageren. Het is ook zeer praktisch voor iedereen die u vanuit het buitenland probeert te contacteren: geen openingsuren, geen extra kosten.
Categorieën:
Het is ook mogelijk labels toe te kennen aan de berichten die u ontvangt. Nu kunt u ze louter sorteren op type aanvraag: nieuwe klant, bestelling, nog te betalen, betaalde bestelling, afgeronde bestelling, enz. Het is aan u om te bepalen welke categorieën u het meest nodig heeft.
Groepen:
Naast de labels die u aan berichten kunt toekennen, is het mogelijk om uw klanten in groepen in te delen. Bijvoorbeeld volgens hun sociaaleconomisch profiel. Dit kan van pas komen om gericht te communiceren en reclame te maken voor een specifieke groep. Bijvoorbeeld 25- tot 40-jarigen, mensen die dicht bij uw bedrijf wonen of liefhebbers van de Aziatische cultuur, enz.
Hoe uw strategie plannen?
WhatsApp-status:
vergelijkbaar met stories blijft dit 24 uur beschikbaar en stelt het u in staat om belangrijke momenten van uw bedrijf te delen (infografiek, tutorial, productnieuws, achter de schermen, citaten, exclusieve en gelimiteerde promo's, lijst met tips, getuigenissen, etc).
Versturen van een nieuwsbrief:
na registratie is het mogelijk om een persoon artikelen, bestelformulieren, video's, e-books en productpublicaties waarvoor men zich heeft ingeschreven toe te sturen. Zo kunnen zij in een oogwenk op de hoogte blijven. In tegenstelling tot e-mails, die vaak verdrinken in een massa andere mails, worden berichten sneller gelezen.
WhatsApp Ads gebruiken:
net als andere advertentiemethoden duiken ze op tussen twee "stories" door links naar landing pages mee te geven. Een handige manier om mensen te overtuigen.
Vermenselijken van uw bedrijf:
door een nauw contact te onderhouden, slaagt u erin uw bedrijf te vermenselijken. Een instant messenger biedt dit voordeel. Het is ook erg handig om vragenlijsten en enquêtes via de app te versturen. Kies maximaal drie vragen en vooraf ingevulde of geschaalde antwoorden om de klant niet te vervelen. U kunt ook emoji's gebruiken om uw communicatie wat luchtiger te maken.
Alles wat u nu nog hoeft te doen, is Whatsapp Business gebruiken voor uw onlinestrategie! Heeft u hulp nodig om dit te perfectioneren? Neem contact met ons op om uw project te bespreken!