Welke sociale media zijn onmisbaar voor
uw online communicatie?

Voordat u een advertentiecampagne lanceert, kunt u best weten op welk platform u deze gaat publiceren. Elk platform is immers een verzameling van verschillende profielen en leeftijden. Daarom is het van cruciaal belang uw boodschap aan te passen aan het doelpubliek. Er zijn echter bepaalde platforms die niet in uw campagne mogen ontbreken. Ontdek welke sociale media onmisbaar zijn voor uw online communicatie.

Réseaux sociauxFacebook

Hoe kunt u tegenwoordig nog vermijden om te publiceren op Facebook? Met zijn 2,8 miljard gebruikers is dit het netwerk bij uitstek voor het lanceren van een reclamecampagne. De meest vertegenwoordigde groep is die van de 25- tot 34-jarigen. Gebruikers brengen gemiddeld 33 minuten per dag door op het netwerk van Mark Zuckerberg en 78% van hen volgt daar merken. Facebook is de ideale plek om uzelf te promoten en nieuwe klanten aan te trekken!

YouTube

Op het tweede trapje van het podium staat, niet verrassend, de op een na grootste zoekmachine ter wereld. YouTube vertegenwoordigt 2,1 miljard gebruikers, van wie de meerderheid tussen 15 en 25 jaar oud is. 47% van de gebruikers volgt bedrijfs- en merkenpagina's. Het is moeilijk om verbaasd te zijn als u weet dat video de beste manier is om internetgebruikers ervan te overtuigen hun intenties om te zetten in koopacties.

Whatsapp

De favoriete instant messenger van 26- tot 35-jarigen heeft 2 miljard gebruikers. Die brengen er gemiddeld 28 minuten door en 13% van deze gebruikers volgt merken. Het is een snelle manier om de komst van een nieuw product aan te kondigen. Adidas bijvoorbeeld verwittigde zijn fans voor de release van een nieuw product door gewoon een bericht naar al zijn volgers te sturen! De nabijheid van bedrijven en ondernemingen is echt een sterk punt van Whatsapp.

Réseaux sociaux communicationInstagram

1 miljard gebruikers zitten op Instagram en spenderen gemiddeld 29 minuten per dag op dit sociale netwerk. De meesten van hen zijn tussen 25 en 34 jaar oud en 57% volgt stories, reels en publicaties van hun favoriete merken. De privéberichten die zij ontvangen zijn snel en gemakkelijk in gebruik. De toon is eigenzinnig, minder formeel, meer trendy en slaat erg aan bij jonge mensen.

LinkedIn

Het professionele netwerk telt nog steeds 756 miljoen gebruikers, van wie 16% het nieuws van bedrijven volgt. De gemiddelde leeftijd ligt tussen 46 en 55 jaar. Op LinkedIn werkt u aan uw professionele contacten, ontwikkelt u een B2B-business, rekruteert u nieuwe kandidaten en vergelijkt u zichzelf met uw concurrenten. De perfecte plaats om over uw bedrijf te praten en ook zaken te doen.

Pinterest

Pinterest is het perfecte netwerk om inspiratie op te doen en anderen te inspireren. Het is een paradijs voor het ontdekken van jonge merken en nieuwkomers. 80% van de gebruikers ontdekt elke week nieuwe producten. Het netwerk telt 459 miljoen gebruikers, van wie de meerderheid tussen 50 en 64 jaar oud is. 20% van de gebruikers volgt merken op het netwerk en mensen spenderen er gemiddeld 14 minuten per dag.

Reddit

330 miljoen gebruikers komen zo'n 34 minuten per dag bij elkaar om allerlei onderwerpen te bespreken. Community’s vormen zich en groeperen zich rond specifieke onderwerpen. De 18- tot 29-jarigen zijn het meest aanwezig. Hoewel slechts 9% van de gebruikers een merk volgt, is het altijd interessant te zien wat er hierover wordt gezegd en welke meningen gebruikers op deze forums formuleren.

Twitter

Met een gemiddelde van 31 minuten per dag trekt Twitter onder zijn 199 miljoen gebruikers vooral 30- tot 49-jarigen aan. 36% van hen zijn fervente volgers van merken. Het is ongetwijfeld het sociale netwerk waar informatie het vaakst wordt bijgewerkt en waar buzz en trends worden ontdekt. De mogelijkheid om feedback van merken te krijgen wordt door gebruikers zeer gewaardeerd. Een eenvoudige tag kan worden gebruikt om bedrijven op een probleem te wijzen.

TikTok

Ook het Chinese sociale netwerk laat zich niet onbetuigd met zijn 113,9 miljoen gebruikers, van wie voornamelijk jongvolwassenen (18 tot 24 jaar). Ze spenderen ongeveer 31 minuten op de app en 22% volgt er merken. Ze kent een echte boom bij generatie Z dankzij de korte video's en het meme-potentieel dat er te vinden is. Korte video's zijn een geweldige manier om dit publiek aan te trekken. 

Twitch

30 miljoen gebruikers verzamelen op Twitch om video's van streamers te bekijken: gemiddeld 34 minuten per dag. De meest vertegenwoordigde categorie is die van de 20- tot 29-jarigen, maar slechts 9% van de gebruikers volgt merken. Het netwerk is echter een zeer interessante manier om interactie te creëren met uw publiek en is een slimme manier om de reacties van gebruikers in de chat te verzamelen.

Er bestaan andere alternatieven

We vergeten het vaak, maar apps zoals Yelp, Tripadvisor of zelfs Google My Business zijn geweldige manieren om nieuwe klanten te werven. Dankzij de recensies en beoordelingen die door internetgebruikers worden achtergelaten, krijgt u nieuwe verwijzingen om besluiteloze mensen te helpen de stap naar uw bedrijf, zaak of onderneming te zetten.

U kent nu de onmisbare sociale media voor uw online communicatie. Waar wacht u nog op om de perfecte strategie te ontwikkelen? Wist u dat wij ook Google My Business-opleidingen organiseren? U kunt meer informatie krijgen door contact op te nemen met ons team van deskundigen.

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site