Hoe een
e-commerce website maken in 2022?

Wilt u in 2022 een e-commerce website maken die opvalt in de massa en een maximum aan potentiële klanten aantrekt? U bent naar de juiste plaats gekomen! De onlinetransacties zijn wereldwijd geëxplodeerd door de gezondheidscrisis. De kans voor bedrijven die met de rug tegen de muur staan om zichzelf opnieuw uit te vinden, te vernieuwen en de online ervaring aan te durven. Het pad ligt echter bezaaid met hindernissen: design, merkidentiteit, interactiviteit, persoonlijke gegevens van uw klanten, gebruik van augmented reality, communicatie op sociale media, enz. Niettemin is de grootste moeilijkheid waarmee u in 2022 te maken zult krijgen, is gewoon de concurrentie! Wees gerust, Online begeleidt u en ontcijfert voor u de beste praktijken om uw klanten een online winkel te bieden die standhoudt en ervoor zorgt dat zij u willen vertrouwen.

Een sterke identiteitIllustratie van het concept e-commerce

Zoals u weet, koopt iemand die een product aanschaft in feite een pakket dat de waarden van uw merk, de boodschappen die het overbrengt en het verhaal dat het vertelt omvat. Het is nodig om goed na te denken over uw "origin story", de ontstaansgeschiedenis van uw bedrijf. Welke waarden wilt u overbrengen? Hoe wilt u dat uw publiek u bekijkt? Is het niet het juiste moment om uw merkimago af te stoffen of gewoonweg uw intenties te herbevestigen? Het belang van een goed verhaal is cruciaal voor het scheppen van een vertrouwens- en identificatieband met uw klanten, vergeet dat nooit! Dat kan op vele manieren: nieuwe visuele identiteit, deelname aan thema-evenementen, steun aan goede doelen, een bedrijfsvideo die aan uw waarden herinnert, enz. Wees geen one-size-fits-all, durf uw verschillen in de verf te zeten en het unieke tegenover uw concurrenten.

Vlekkeloze gebruikservaring

Hoe aangenamer, intuïtiever, interactiever en gebruiksvriendelijker uw webshop, hoe meer mensen er met plezier tijd in zullen doorbrengen. Om uw reputatie te versterken, moet u op verschillende punten letten:

  1. Personalisatie en relevantie Door de gegevens van uw klanten te verzamelen (leeftijd, e-mailadres, geslacht, interesses, woonplaats, enz.) kunt u een typisch profiel van uw klanten samenstellen, wat zij leuk vinden, wat zij zoeken, de problemen waarmee zij te kampen hebben, hun gedrag op sociale media, enz. U zult hun ervaring op uw site zo veel mogelijk kunnen personaliseren. Dit is een van de strategieën die gebruikt worden om uw verkoopcijfers op te krikken en de twijfelaars in kopers om te zetten. Zoekt u andere strategieën? Op die manier kunt u uw inspanningen maximaliseren en de tijd die de gebruiker aan het zoeken besteedt verkorten, zodat hij gemakkelijker kan winkelen. Om klantgegevens te verkrijgen, moet u uw aanpak variëren. Niet alleen abonnementen op nieuwsbrieven kunnen worden gebruikt: wedstrijden, challenges, polls, tevredenheidsenquêtes, sms’jes voor opendeurdagen, WhatsApp-berichten om te informeren over flitsaankopen, enz.

  2. Interactief design Een grafisch hoogstaande website is een grote troef om nieuwsgierigen aan te trekken en het voor uw klanten gemakkelijker te maken om te navigeren. Op zoek naar de trends van 2022, volg ons advies! Uw website moet ook duidelijk en gebruiksvriendelijk zijn voor internetgebruikers. Vergeet het belang van de gsm niet in de huidige maatschappij. Als echte boordcomputers zijn ze het neurale centrum van onze dagelijkse activiteiten: bestellen, commentaar geven, fotograferen, filmen, telefoneren, betalen, maar ook kopen! Uw site moet voldoen aan de beperkingen die het smartphone-formaat oplegt en geoptimaliseerd zijn voor intuïtieve navigatie (pas op voor te kleine pictogrammen, informatie die het scherm overvol maakt, functies die niet aan mobiele telefoons zijn aangepast, enz.)

  3. Gemakkelijk toegankelijke klantendienst Wat is er frustrerender dan geconfronteerd te worden met een klantendienst die onmogelijk te bereiken is of voortdurend bezet is? Laat uw gebruikers niet ondergaan wat zij moeten doormaken wanneer zij administratieve diensten proberen te bereiken! Heeft u er al eens aan gedacht om uw website aan te vullen met een Chatbot? Dat is praktisch, want die kan snel antwoord geven op elementaire vragen van klanten: openingsuren, leveringskosten, terugsturen van goederen, de status van een dossier controleren, enz. Dankzij de Chatbot zullen de mailboxen van uw medewerkers niet langer vol zitten met vragen waarvan de antwoorden op uw website te vinden zijn. Zo houdt u meer tijd over om belangrijkere zaken aan te pakken. U kunt ook een live chat gebruiken waarmee klanten rechtstreeks persoonlijk contact kunnen hebben met iemand van uw afdeling. Een eenvoudige manier om klanten te helpen, hen gerust te stellen en uw nauwe band met hen te versterken.

  4. Gebruikmaken van augmented reality Augmented reality levert een enorm groot voordeel op bij het vergemakkelijken van het verkoopproces. Verschillende bedrijven hebben dit begrepen. Ikea biedt bijvoorbeeld aan om een meubelstuk in 3D in uw kamer te visualiseren. Dankzij dit soort toepassing zullen de mensen het voorwerp kunnen observeren, zien hoeveel plaats het inneemt in huis of het goed in hun interieur past, enz. Hetzelfde geldt voor bedrijven die aanbieden om een outfit op uw lichaam te demonstreren. Augmented reality vergemakkelijkt uw keuzes, verkort de bedenktijd van de klant en consolideert meningen.

  5. Verwaarloos voice search niet Zoeken via spraak is in volle ontwikkeling. U hoeft niet meer te schrijven, u dicteert gewoon aan uw telefoon, uw aangesloten luidspreker of uw stemassistent de vraag van uw keuze. Deze nieuwe manier van zoeken zou invloed moeten hebben op de manier waarop u blogberichten schrijft. Geschreven titels in de vorm van vragen worden het meest gebruikt bij telefonische vragen. "Oké Google, wat is het beste Japanse restaurant in de omgeving?". Het is tijd om uw manier van schrijven te veranderen, mis de boot niet!

Aandacht van de klant trekkenIllustratie van het concept e-commerce

De aandachtsspanne online wordt steeds korter. De overbelasting met informatie, de race tegen de klok en de voortdurende eisen die aan de tijd van de mensen worden gesteld, vragen hun tol. Het is uit den boze om tijd te verspillen aan kijken, zien, lezen of investeren in iets dat niet de moeite waard is. Daarom is het nodig verschillende trucs te gebruiken om de aandacht van de klant te trekken.

  1. Video komt altijd op de eerste plaats
    Video is al enkele jaren booming en niets schijnt dit te kunnen stoppen. Het verplettert artikelen zonder enig probleem en concurreert gemakkelijk met afbeeldingen. Bijgevolg staat video op de voorgrond van de communicatie, vooral wanneer ze gebruikt wordt voor verkoop. Naast reclamespots en promotiecampagnes kan video ook gebruikt worden in de vorm van "lives". Live geeft de zaak een socialer, interactiever gevoel, want mensen kunnen rechtstreeks commentaar geven en vragen stellen. Het format lijkt minder promotioneel, natuurlijker en trekt veel mensen aan, vooral via sociale media. Dit is een gelegenheid om thematische lives aan te bieden op basis van uw producten en diensten. Bijvoorbeeld voor Halloween, Black Friday, Valentijnsdag, de Dag van de Aarde, enz. Van productdemonstratie over de presentatie van uw team tot een "behind the scenes" (achter de schermen van opnamen), de mogelijkheden zijn legio. Het vergemakkelijken van de verkoop, het verhogen van uw sympathieke imago en het versterken van de interactie met uw klanten zijn de resultaten waarop u kunt hopen door u uit te leven op sociale media. U kunt deze taken ook overlaten naar infleuncers of content creators. Zorg ervoor dat hun publiek dezelfde verwachtingen en waarden heeft als uw merk om de kans op conversie zo groot mogelijk te maken.

  2. Publiceer op sociale media
    Natuurlijk zijn sociale media een onuitputtelijke verkoopbron. Niet alleen helpen zij om klanten naar uw e-commerce te lokken, maar zij kunnen ook uw reputatie enorm versterken. Het ideaal is om elke dag content te publiceren. De sleutel tot succes is gewoon regelmaat. Bovendien is het, dankzij de tools voor socialenetwerkanalyse, gemakkelijk om de statistieken van uw campagnes en publicaties te begrijpen. Dit geeft u de gelegenheid om uw acties te corrigeren als u faalt of om op de goede weg verder te gaan als u slaagt. Elk netwerk heeft zijn eigen manier van communiceren. Bijvoorbeeld:
    Twitter: Ik heb nieuwe loopschoenen gekocht
    Instagram: ik maak een foto van mijn nieuwe schoenen voor een atletiekbaan
    Facebook: klaar voor de training met mijn nieuwe hardloopschoenen, en jullie?
    Snapchat: running everyday!
    YouTube: hoe kiest u uw loopschoenen?
    LinkedIn: expert in running
    TikTok: challenge voor het mooiste paar op maat gemaakte loopschoenen
    WhatsApp: schoenen gekocht in promotie!

  3. Blogberichten en nieuwsbrieven publiceren
    In dezelfde logica van posts op sociale media, is het belangrijk om uw website levendig te houden door content te publiceren die verband houdt met uw producten en diensten. Pas op voor overkill! Als u alleen content publiceert met promotionele waarde, zult u uw fans en potentiële kopers snel vervelen. Het is noodzakelijk uw volgers gevarieerde, informatieve, onderhoudende en vooral relevante content voor hun zaak aan te bieden. U zult uw organisch verkeer kunnen opvoeren en uw positie als deskundige voor uw klanten kunnen bepalen. Nieuwsbrieven kunt u best eenmaal per maand versturen met interessante onderwerpen die inspelen op een probleem dat uw klanten tegenkomen. Het resultaat? De klanten vertrouwen u en het versterkt uw geloofwaardigheid bij hen.

Het zit hem allemaal in de details

Uw klanten zijn op zoek naar een functionele e-commerce website die rekening houdt met hun overwegingen en verwachtingen. Zij zijn talrijk en kunnen natuurlijk variëren naargelang de profielen.

  1. Gebruikmaken van Google Shopping
    Het belang van het gebruik van Google Shopping is ongetwijfeld de mogelijkheid om bovenaan in de Google zoekresultaten te staan na een zoekopdracht van een internetgebruiker. Het product wordt voorgesteld in een afbeelding, samen met de prijs en de naam van uw bedrijf. U betaalt alleen als iemand op de link klikt. Dit is een eenvoudige manier om klanten naar uw e-commerce website te leiden. Daarom is het belangrijk uw trefwoorden zorgvuldig te kiezen, zodat zij zo goed mogelijk overeenkomen met wat een internetgebruiker zou kunnen zoeken.

  2. Hanteren van dynamische prijzen
    Zich aanpassen aan de context is van het grootste belang als u wilt verkopen en winst wilt maken. Speel ook met uw omgeving. Verhoog bijvoorbeeld de prijs van zomerse accessoires als er de komende dagen mooi weer voorspeld wordt. Het werkt ook omgekeerd. U kunt de prijzen van vakantieaccessoires verlagen tijdens de schoolperiode. U moet leren snel te reageren en te profiteren van onverwachte situaties.

  3. Promo's en beperkte aanbiedingen
    Wat kan voor een klant motiverender zijn dan promotie op een product? Die zal u geen geld doen verliezen, integendeel, zij zal de trouw van uw vaste klanten versterken. Een andere mogelijkheid is om tijdsgebonden aanbiedingen voor te bereiden (Kerstmis, zomervakantie, verjaardag van de klant...). Zij helpen immers om een gevoel van urgentie en exclusiviteit bij te brengen. Dit is een zeer goede stimulans om klanten aan te zetten tot actie.

  4. Achtergelaten winkelmandjes herlanceren
    Soms voltooit een klant een aankoop niet (om verschillende redenen, waaronder de hieronder genoemde). Laat uw inspanningen niet verloren gaan! Dit is een gelegenheid om dit op te volgen met een e-mail om te vragen of de klant verder wil gaan met de aankoop. Soms kan een slechte verbinding, een vergissing of een andere gebeurtenis de aankoop zelf in gevaar brengen. In andere gevallen is het interessant om klanten artikelen aan te bieden die min of meer dezelfde zijn maar dan iets goedkoper, om hen aan te moedigen hun winkelwagen te valideren. Vóór de definitieve aankoop kunt u ook verwante producten voorstellen. Bijvoorbeeld: bied een waterfles of een vloermatje aan voor iemand die loopschoenen koopt.

  5. Geen verzendkosten
    Een van de oorzaken van het verlaten van een winkelmandje is de hoge kostprijs van de levering. Er staan u verschillende mogelijkheden ter beschikking. Ten eerste, afzien van de leveringskosten zodra een bepaald bedrag is bereikt. Een andere mogelijkheid is om ze kwijt te schelden of gewoon te verminderen als de klant zich abonneert op uw nieuwsbrief. Twee vliegen in één klap!

  6. Verscheidenheid aan betaalmethoden
    Een tweede oorzaak van het afhaken bij het kopen op een e-commerce website is het gebrek aan keuze bij het betalen. Elke goede webwinkel anno 2022 moet verschillende betaalmethoden aanbieden die bij de tijd zijn: betaalkaarten, creditcards, PayPal, Apple Pay, Google Pay, en zelfs NFT! Naast de betaalmethoden moet u ook denken aan de beveiliging van onlinetransacties om uw klanten gerust te stellen over het gebruik van hun bankgegevens. Geef uw klanten geen reden om van hun aankoop af te zien.

Nu bent u gewapend om in 2022 een e-commerce website te maken. Bent u klaar om uw avontuur te beginnen? Aarzel niet om onze deskundigen op het gebied van onlinecommunicatie om advies te vragen. Bij Online steunen wij u in uw project en helpen wij u uw doelstellingen te bereiken.

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken