Wilt u een online winkel starten, maar weet u niet waar te beginnen? U bent op de juiste plaats aanbeland! In dit speciale dossier herinneren wij u aan de belangrijkste stappen om een e-commerce strategie uit te bouwen! Word de meester van uw lot en draai alles om in uw voordeel om een blijvend resultaat te verzekeren.
Uw product/dienst vinden
Als er één stap is om mee te beginnen, dan is het zeker deze! Het vinden en definiëren van het juiste product en de juiste dienst vergt vooraf enig denkwerk. Aarzel om inspiratie te vinden niet om met uw entourage te praten en kanaliseer eventuele frustraties die zij tot uiting brengen, eventuele hiaten die zij in hun leven gewaarworden.
Aan de hand van deze stukjes informatie kunt u nu gaan brainstormen. Uw product of dienst moet beantwoorden aan een gebrek, een behoefte, een echt verlangen. U moet dan beginnen met onderzoek om te zien of het al bestaat. Er zijn twee mogelijkheden:
- het product/de dienst bestaat niet: u bevindt zich in een nichemarkt! Dit is een duidelijk voordeel om naar uw doelgroep toe te stappen.
- het product/de dienst bestaat al:
○ de markt is al verzadigd, maar u hebt een meerwaarde ten opzichte van uw concurrenten. Dit is de perfecte gelegenheid om u te onderscheiden.
○ de markt is al verzadigd en uw product lijkt te veel op dat van de concurrentie. Vergeet uw idee en begin vanaf nul. U loopt het risico uw vleugels te verbranden tegenover bedrijven die al vele jaren bestaan en trouwe doelgroepen hebben.
Bepaal uw doelgroep
Zodra u het product hebt gevonden, moet u weten voor wie het bedoeld zal zijn. Het is belangrijk te begrijpen hoe uw doelgroep zich gedraagt, wat hun gewoonten zijn, hun passies, de leeftijdscategorie die zij vertegenwoordigen, waar zij wonen, hun gemiddeld inkomen, enz. Alleen door hen precies te kennen, zult u hen kunnen bereiken.
Stel een bedrijfsplan op
Alvorens de sprong in het onbekende te wagen, kunt u best een bedrijfsplan opstellen. Dit garandeert dat uw plan realiseerbaar is. Het legt doelstellingen vast, schat de rentabiliteit in, berekent de productiekosten, overweegt mogelijke winsten en risico's. Het is een belangrijk document voor de investeerder en de financiële spelers die bij uw project betrokken zullen zijn.
Maak uw e-commerce
Om een online winkel die naam waardig te presenteren, is het goed om de basisprincipes te onthouden:
- startpagina die in functie van elke gebruiker kan worden gepersonaliseerd
- catalogus met productfiches (beschrijving geoptimaliseerd voor SEO, foto's van goede kwaliteit vanuit verschillende invalshoeken, toevoegen van certificaten, klantenbeoordelingen...)
- gebruik van add-ons toelaten om interessante functies voor bezoekers toe te voegen
- verschillende betalingsoplossingen toevoegen, evenals tracking
- geoptimaliseerde website (snel, duidelijk, intuïtief)
Beheer de logistiek
Nog voordat u uw e-commerce kunt opstarten, moet u grondstoffen en goederen kunnen afnemen van een leverancier naar keuze. Deze stap kan veel tijd in beslag nemen omdat offertes moeten worden gemaakt, verschillende leveranciers moeten worden vergeleken, de beste prijs-kwaliteitverhouding moet worden berekend, enz. Vergeet niet de beschikbaarheid van de voorraden te controleren naargelang de seizoenen en de wisselende vraag: schoolvakanties, Kerstmis, Moederdag, enz.
Het is essentieel dat u niet met een onvoorziene extra vraag komt te zitten. Ten slotte is het een goed idee om ervoor te zorgen dat u leveringsopties hebt om een eenvoudige gebruikerservaring te garanderen, die voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk is.
Controleer de voorraad
U moet nauwgezet zijn in het volgen van de bestellingen. Een goed voorraadbeheer is van essentieel belang. U zult ook een niveau moeten bepalen dat u niet wilt overschrijden om te voorkomen dat u zonder goederen en producten komt te zitten. Uw gemiddelde voorraadniveau hangt af van het aantal bestellingen en de opslagkosten. Hoe hoger die laatste, hoe lager uw voorraad.
Met deze informatie bent u in staat een e-commerce strategie uit te bouwen. Vergeet niet dat een e-commerce niet ophoudt bij het opstarten, u zult nog steeds nieuwe klanten moeten werven. Een goede manier om hen te overtuigen is via een geoptimaliseerde website. Heeft u een helpende hand nodig? Bel ons nu meteen!