Beelden worden steeds belangrijker in de maatschappij. Mensen zijn zo geobsedeerd door het visuele, dat het soms moeilijk is de ogen van hun smartphones af te houden. Daarom worden de meeste reclamecampagnes van bedrijven en adverteerders op sociale media gevoerd. Velen richten hun inspanningen op Instagram en Facebook, maar vergeten Pinterest. Toch heeft het in 2010 gelanceerde sociale netwerk 442 miljoen gebruikers. Ontdek hoe u daarvan kunt profiteren door het juiste afbeeldingsformaat op Pinterest te kiezen.
Waarom Pinterest gebruiken?
Wanneer u een advertentiecampagne voor sociale media plant, weet u dat u die best kunt aanpassen aan het publiek en het type platform. Denk erover om een campagne op Pinterest te lanceren en u geeft zichzelf nog meer kansen om nieuwe doelgroepen te bereiken. Bovendien was het netwerk in eerste instantie opgericht om eenvoudige vragen van surfers te beantwoorden: "Hoe moet ik me kleden voor een Halloweenfeest?", "Wat te koken voor het avondeten?", "Hoe een sjaal goed dragen?". De bedoeling van de foto's was om inspiratie te bieden aan mensen die geen ideeën hadden. Reden te meer om dit concept uit te breiden:
- gemakkelijk te delen infografieken aanbieden
- productcatalogussen maken
- reputatie van uw bedrijf op een nieuw netwerk verbeteren
- gebruikers doorverwijzen naar uw online winkel om de verkoop te stimuleren
- uw inhoud heel gemakkelijk viraal laten gaan
De kracht van beelden
De foto heeft een heel vreemde macht over de mensen, ze boeit, fascineert, intrigeert, zet aan tot nadenken. Een sterke visuele identiteit is heel belangrijk voor uw klanten, en die moet identiek zijn op alle sociale media. Op die manier zullen uw klanten u automatisch herkennen en uw reputatie als merk helpen vestigen. Vergeet niet dat uw foto's interessant moeten zijn, verhalen vertellen, tips geven, de evolutie van uw diensten/producten laten zien, enz. Naast een goede beeldkwaliteit en een mooi logo zijn ook technische kenmerken van belang als u een zo optimaal mogelijke foto wilt presenteren:
- profielfoto: 165px X 165px (ideale grootte), 160px X 160px (minimale grootte), JPEG- of PNG-formaat
- coverfoto: 800px (min) X 450px (hoogte), 16:9 horizontaal formaat
- covervideo: grootte beperkt tot 2 GB, van 4 seconden tot 5 minuten
- pins: 600px X onbeperkte lengte, JPEG-formaat
- pinborden: 200px X 200px, JPEG- of PNG-formaat
- thumbnails (fotoalbumcovers): 100px X 100px, JPEG- of PNG-formaat
Weet u niet wat pins zijn? Wij hebben een artikel uitgewerkt waarin wordt uitgelegd hoe ze werken.
En wat met de tekst?
- gebruikersnaam: tussen 3 en 15 tekens
- bordnaam: niet meer dan 17 tekens
- beschrijving van het bord: max. 500 tekens (met invoeging van trefwoorden om gemakkelijk op netwerken gevonden te worden)
- onderschrift van de pins: tussen 200 en 300 tekens (met ingevoegde hashtags om uw afbeeldingen beter te positioneren en het delen te vergemakkelijken)
Zoals u ziet, is het kiezen van het juiste afbeeldingsformaat voor Pinterest net zo belangrijk als de trefwoorden en de kwaliteit van de afbeelding zelf. Waar wacht u nog op om een nieuw avontuur op Pinterest te beginnen? Als u meer "social networking"-tips voor uw bedrijf of zaak wenst te ontvangen, kunt u contact opnemen met ons team van professionals en meer te weten komen over al onze diensten.