Bijna een op de tien Belgen ging begin 2020 naar een fitnesszaak. Sindsdien zijn alle gewoontes op hun kop gezet en zal de terugkeer naar een normale gang van zaken niet per se automatisch gebeuren. Dit geldt des te meer voor regelmatige activiteiten zoals sporten op individuele basis, wat meerdere keren per week op vaste tijdstippen gebeurt.
Trouwe bezoekers weer aantrekken
De band tussen de fitnesszaken en hun bezoekers is verzwakt en de meest wispelturige onder hen hebben van de gelegenheid gebruikgemaakt om de geneugten van het buitensporten zoals fietsen of joggen in de omliggende parken en bossen te herontdekken. Het doel zal dus zijn om deze klanten opnieuw aan te trekken, om hen te "herprogrammeren". De meest trouwe sporters zijn sinds 8 juni al teruggekeerd, maar vele anderen hebben hun abonnement tijdens de pandemie niet verlengd.
Goesting nieuw leven inblazen
De strategie van de fitnesszaken zal de meest verleidelijke argumenten moeten gebruiken om de smaak van het zweet weer op te wekken en tegelijkertijd te voorkomen dat de ex-leden weglopen naar de concurrentie... of profiteren van de online cursussen en andere tutorials die zij gemakkelijk op het net hebben kunnen vinden tijdens de lockdown.
Focus op de leden
De focus moet vooral gericht zijn op de trouwe bezoekers van de zaak omdat het nog niet het ideale moment is voor fitnesscentra om op zoek te gaan naar een nieuw publiek. Het herstellen van solide fundamenten en het terugwinnen van ex-leden blijft een prioriteit. Zeker omdat er nog steeds een gebrek aan plaats is voor veel infrastructuur door de eisen die de nationale veiligheidsraad stelt (afstand tussen de toestellen, gesloten bars en kleedkamers, verplichte ontsmetting, aangepaste openingstijden...).
Ontdek nieuwe mogelijkheden
Zij die een regelmatige opvolging tijdens de Covid-19-periode hebben uitgewerkt, zullen met een grote voorsprong starten. Facebook live, gepersonaliseerde programma's, opgenomen lessen, buitenevenementen: sommigen hebben niet geaarzeld om hun doelpubliek uit hun zetel te houden.
Een aanpak die rendeert en iets wat kan worden uitgebreid omdat het ook een effect heeft op mensen die niet gewend zijn om de fitnesscentra te bezoeken. Meestal is de vakantieperiode in de sector in juli-augustus een gelegenheid om nieuwe diensten voor te stellen en een nieuw cliënteel aan te boren. Vooral voor degenen die in België blijven of die in september goed willen starten.
Maakt u daar deel van uit? Als u meer advies wilt over hoe u de toekomst met een gerust hart tegemoet kunt treden, kunt u onze sociale media volgen.