De sociale netwerken behoren bij tal van Belgen tot het dagelijkse leven. Ze vormen een schitterende tool om in contact te treden met hen en hen te overtuigen om uw diensten of uw producten aan te kopen. Er bestaan op het vlak van e-commerce ook tal van strategieën om een onlineshop te ontwikkelen via Facebook, Instagram, Twitter of Pinterest.
1. De cijfers spreken voor zich
De Belg brengt dagelijks gemiddeld meer dan anderhalf uur door op de sociale netwerken. Facebook krijgt het leeuwendeel met ongeveer 7,5 miljoen actieve accounts in ons land. Instagram heeft 36% van onze landgenoten ouder dan 13 jaar overtuigd, tegenover 30% op Snapchat en 11% op Twitter.
Het zou jammer zijn om dit potentiële publiek te mislopen. Zeker omdat de inkomsten uit e-commerce in de loop der jaren constant zijn gestegen.
2. Verkeer genereren op uw site
De sociale netwerken werken als bruggen. Een internaut die geprikkeld wordt door uw advertentie of uw post, zal een bezoek brengen aan uw site. Hoe meer verkeer op uw site, hoe bekender uw merk wordt en hoe meer uw merk een referentie wordt. Hoe meer kans u ook maakt om uw diensten of producten te verkopen.
3. Doelgroep verjongen
De sociale netwerken worden voornamelijk gebruikt door mannen (61%, tegenover 39% vrouwen). Nog interessanter: voornamelijk de 25- tot 45-jarigen maken hiervan gebruik. Dit kan voor bepaalde merken interessant zijn om hun doelgroep en hun imago te verjongen. De netwerken kunnen u ook een nieuwe waaier van potentiële klanten aanreiken.
4. Een bijzondere relatie aanknopen met uw klant
De sociale netwerken creëren gemeenschappen. Ze bieden de mogelijkheid om een zeer bijzondere relatie tot stand te brengen tussen u en uw klanten. Als u actief bent op deze netwerken en u uw klanten hierop ‘vriendschappelijk’ benadert, zullen de klanten u snel trouw zijn.
De sociale netwerken zijn ook een schitterende tool om tegemoet te komen aan de noden van uw klanten. Ze maken een rechtstreekse relatie mogelijk, zodat u snel de efficiëntie van uw diensten en de kwaliteit van uw producten kunt aantonen. Ze bieden ook de mogelijkheid om de problemen van de klanten individueel op te lossen. U staat tot hun dienst. Dat is essentieel.
5. Gemakkelijker overtuigen
Het is interessant om de mogelijkheid te bieden om uw producten en diensten te beoordelen via de sociale netwerken. 71% van de onlinekopers zegt dat een positieve beoordeling van een dienst of een product hen overtuigd heeft van de kwaliteit ervan. Dat is een veel hogere score dan voor een advertentie bijvoorbeeld. Voor shoppers op gsm stellen we zelfs een buitengewoon hoge conversiegraad vast in geval van gunstig advies. Men spreekt van 133% meer.
U hebt het ongetwijfeld begrepen: uw webshop zal pas op volle toeren draaien dankzij een boost via de sociale netwerken. Hebt u vragen over dit artikel? Aarzel niet om contact op te nemen met onze teams. Onze professionals staan tot uw dienst.