U bent verantwoordelijk voor een online winkel en gebruikt sociale media om van uw prospects nieuwe klanten te maken? Dat is een uitstekende reflex! Maar als u de klanten eenmaal hebt, is het interessant om hen te verrassen en geïnteresseerd te houden. Wist u dat goede sms-marketingpraktijken voor uw e-commerce uw verkoop kunnen stimuleren en de relatie met uw klanten kunnen versterken?
Wat zijn de kwaliteiten van goede sms-marketing?
- Persoonlijke touch toevoegen:
Mensen zijn gesteld op gepersonaliseerde ervaringen. Door de voor- of achternaam van de persoon te vernoemen als u hem aanspreekt schept u een gevoel van nabijheid. U kunt dit kanaal ook gebruiken om hen een gelukkige verjaardag of fijne feesten te wensen. - Zorgen voor meerwaarde:
Hoe kunt u uw sms relevant en interessant maken voor uw klanten? Hier volgen enkele voorbeelden:
● aanbieding alleen geldig voor sms-abonnees
● informatie verstrekken over een evenement (parking, ingang, tijdschema, enz.)
● afspraak terugbellen
● nieuw product introduceren
● identiteit van uw klanten verifiëren wanneer zich een verdachte connectie voordoet
● dienst na verkoop verlenen - Kort, bondig en aangenaam.
Onthoud dat slechts één oproep tot actie per bericht essentieel is. Haal niet alles door elkaar of u loopt het risico uw klant in verwarring te brengen. Houd het kort en stuur geen stukjes tekst die op spam zouden kunnen lijken.
Wat zijn de stappen om sms-marketing te creëren?
- Wat is mijn doel? Voordat u uw sms begint te schrijven, moet u nadenken over het doel ervan. Waarvoor dient ze? Wat is de actie die u de klant wilt laten ondernemen? Bijvoorbeeld: zich abonneren op uw nieuwsbrief, verdergaan met een verlaten winkelwagentje, een speciaal product kopen, enz.
- Waar kan ik mijn publiek vinden? Ter herinnering: zonder toestemming van de klant kunt u geen sms sturen! Daarom zult u uw inspanningen moeten verdubbelen om hun telefoonnummer te krijgen. Bijvoorbeeld door hen een inschrijvingsformulier op uw site te laten invullen, door aan te bieden om hun telefoonnummer via e-mail aan uw lijst toe te voegen om hen berichten over hun bestelling te sturen, enz.
- Lanceer mijn campagne
Uw doel is bepaald en uw listing staat klaar? Het is nu het perfecte moment om uw eerste campagne te verzenden. Wees voorzichtig, als u wilt dat de klant uw sms waardeert, vermijd dan het kopiëren van uw e-mails! U heeft een andere aanpak nodig, ook al gaat uw campagne over hetzelfde product en/of dezelfde dienst. U kunt hen op de hoogte brengen van een promotie via de link die per sms wordt gestuurd, hen waarschuwen over het aantal artikelen dat nog over is om een gevoel van urgentie te creëren, over de komst van een nieuwe kleur, enz. - Analyseren van de gegevens Om het succes van uw reclamecampagne na te gaan en het effect ervan te evalueren, is het van belang te kijken naar de statistieken waarover u beschikt. Hoeveel sms’jes werden er verzonden? Hoeveel acties hebben er plaatsgevonden? Hoeveel inschrijvingen en afmeldingen? Met deze waardevolle gegevens kunt u de perfecte campagne ontwikkelen.
Welke soorten sms-marketing kunt u versturen?
Er zijn vijf soorten berichten om naar uw klanten te sturen:
- inhoudelijk bericht:
● toevoegen van nieuwe producten in de rubrieken "tuinieren", "lingerie", "wereldmuziek", enz.
● een prettige vakantie wensen (Kerstmis, Ramadan, schoolvakanties, enz.) - promotioneel bericht:
● tijdelijke promotie van -35% op alle artikelen in de afdeling "kinderartikelen", "videospelletjes", "groene planten", enz.
● promocode ter gelegenheid van de verjaardag van de klant - transactioneel bericht:
● welkomstbericht na registratie
● orderbevestiging en leveringsdatum
● tracking van de levering - bericht na verkoop:
● uitnodiging om lid te worden van een VIP-club
● klant een artikel aanbieden dat verband houdt met de aankoop die hij net gedaan heeft - feedbackbericht:
● tevredenheid van de klant na de aankoop evalueren
● tevredenheid van de klant na gebruik van de dienst/klantenservice evalueren
Nu u het belang van sms-marketing voor uw e-commerce inziet, hoeft u alleen nog maar aan een goede reclamecampagne te werken. Wist u dat Online communicatiedeskundigen tot uw beschikking heeft? Neem contact met ons op!