De vijf sleutels om doeltreffend te schrijven op het internet
Schrijven op papier is iets totaal anders dan schrijven voor het internet. De leesgewoonten van de lezers kunnen sterk verschillen volgens de dragers van de teksten. De websurfer leest slechts 20 tot 30 % van de woorden van een artikel. In zijn zoektocht naar nuttige informatie scant hij de pagina en klikt hij ze razendsnel weg. In feite richt hij zijn blik op het eerste derde deel van de pagina. Hij besteedt slechts 30 tot 40 seconden aan een pagina.
Daarom moet u uw schrijfstijl afstemmen op de vereisten van uw digitale lezer. In dit artikel zullen wij u de weg wijzen om uw kansen om gelezen te worden zo optimaal mogelijk te maken. Het is belangrijk dat u de websurfer niet teleurstelt. Om die reden moeten we de nodige zorg besteden aan de vormgeving en de inhoud van uw artikelen.
1. Leesbaarheid
Zoals we al hebben gezegd, is de websurfer heel ongeduldig. Hij is op zoek naar informatie en hij zal zeker niet heel uw website doorzoeken om deze info te vinden. Duidelijke leesbaarheid is een must. U moet uw tekst structureren om hem zo duidelijk mogelijk te maken: titel, inleiding, subtitel, duidelijk zichtbare paragrafen, conclusie…
Een betere leesbaarheid wordt bijvoorbeeld ook bepaald door het gekozen lettertype, de karaktergrootte, de afstand tussen de lijnen en het contrast. Het is contraproductief om kost wat kost origineel te willen zijn, bijvoorbeeld door een ongebruikelijk lettertype te kiezen, maar dat voor de lezer minder comfortabel is om te lezen. Afbeeldingen en illustraties vormen eveneens een fantastische troef om de websurfer door uw tekst te loodsen.
2. Woordenschat
Voor de SEO is het belangrijk dat u uw sleutelwoorden op een slimme manier kiest. Rond deze nauwkeurige woorden moet uw tekst worden opgebouwd. De herhaling van gedefinieerde woorden is op het net niet zozeer een afknapper zoals op papier, maar u mag de lezer niet vervelen. Breid uw lexicaal veld uit dankzij het gebruik van synoniemen en uitdrukkingen die over hetzelfde onderwerp gaan.
Dit zal niet alleen aangenamer zijn voor de websurfer, maar ook nuttig blijken voor de SEO. Inderdaad, voor het rangschikken van zoekresultaten, houdt Google namelijk rekening met de reikwijdte van een lexicaal veld.
3. Benadrukken
Om uw lezer te helpen bij het vinden van de essentiële informatie die uw pagina bevat, is het nuttig om hem de weg te wijzen. Het gebruik van vet is een gemakkelijk en efficiënt middel om dit te doen. De Google SEO wordt eveneens beïnvloed door deze heel simpele techniek.
Maar het gebruik van cursief is dan weer af te raden. Dit lettertype leest minder vlot. Het is dus liefst te vermijden, zelfs als het nuttig kan zijn om citaten op uw pagina’s in te lassen. Kortom, cursief moet u enkel voor citaten voorbehouden.
4. Stijl
De websurfer overloopt uw tekst in een oogwenk. Daarom moet u alles weglaten wat zijn lectuur kan vertragen en moet u al het mogelijke doen om deze te versnellen: geef de voorkeur aan korte zinnen, liever aan de actieve stem dan aan de passieve stem, aan cijfers (zonder te overdrijven), aan lijsten met opsommingstekens…
U moet ook creatief overkomen, maar tegelijkertijd direct begrijpelijk blijven. Metaforen zijn vaak te moeilijk om direct te begrijpen wanneer men snel leest. Daarom moet u ze vermijden. Het is ook belangrijk dat u zorg besteedt aan de grammatica en de spelling. Uw teksten zullen nooit geloofwaardig overkomen als ze vol fouten zitten.
5. Inhoud
Dit is uiteraard het belangrijkst. Zelfs als u de mogelijk meest aantrekkelijke website heeft, dan nog zullen websurfers heel snel afhaken als hij geen enkele relevante informatie bevat. Het basisidee is dat uw lezer op zoek is naar een oplossing of antwoorden. En u bent degene die ze aan hem moet geven.
Probeer hem te helpen met simpele woorden wanneer u de meest ingewikkelde concepten begrijpelijker probeert te maken. Als de websurfer verleid is door uw aanpak, dan zal hij uw website zeker aanprijzen via sociale netwerken. De kers op de taart!
We hopen dat we u enige duidelijkheid hebben gegeven over het schrijven op het web. Ons team kan u antwoorden geven op alle vragen die u nog zou hebben na het lezen van dit artikel. Aarzel dus niet ons te contacteren.