Dankzij sociale media is het nog nooit zo gemakkelijk geweest om uw mening te geven. Of het nu gaat om het voetenwerk van Romelu Lukaku, het rampzalige seizoen 8 van Game of Thrones of het lekkere gerecht van een deelnemer aan Top Chef, hoeveel van ons hebben publiek hun mening gegeven op de netwerken? Hetzelfde geldt voor ondernemingen, bedrijven en verenigingen. Heeft u ooit de tijd genomen om na te denken over de impact van uw online reputatie op uw bedrijf?
Studie over klantenbeoordelingen
Simplébo is een start-up, die zijn aandacht richt op de digitalisering van eenmanszaken en kmo’s. Het besloot een onderzoek in te stellen naar klantenbeoordelingen voor bedrijven. Deze dragen immers bij tot hun e-reputatie. Hoewel veel mensen vinden dat meningen vaak te gepolariseerd zijn (te negatief of te positief), wordt er toch heel veel rekening mee gehouden. Hoeveel van ons lezen niet eerst recensies en aanbevelingen van andere klanten bij het kiezen van een dienst of product? Dit is het geval voor 92% van de mensen! 87% leest klantenbeoordelingen en 61% bekijkt reviews door bloggers. Verder vraagt 58% van de respondenten hun vrienden op sociale media om advies. Ten slotte gaat 57% naar online aanbevelings- of beoordelingssites.
Slecht imago heeft gevolgen
Een slechte reputatie doet u niet alleen uw geloofwaardigheid bij het grote publiek verliezen, maar heeft ook gevolgen voor uw verkoopcijfers. 73% van de consumenten geeft toe elders te gaan kijken als de recensies overwegend negatief zijn. Van bedrijfskant is 71% bijzonder voorzichtig met hun online imago en 13% is van plan dit binnenkort te doen. 42% van hen is ervan overtuigd dat zij al te lijden hebben gehad onder een negatief imago, waardoor zij klanten en omzet hebben verloren.
Doe een beroep op professionals
54% van de bedrijven heeft een strategie voor sociale media, 27% overweegt zich er ook in te verdiepen. Uit de studie blijkt ook dat 76% van de bedrijven hun communicatie intern beheren en 24% een beroep doet op een extern bedrijf. Dit laatste kan een verstandige keuze zijn, aangezien u uw reputatie toevertrouwt aan professionals in sociale media en communicatie. 71% van de professionals heeft een significante toename in de verkoop en bekendheid van hun business vastgesteld dankzij hun goede online reputatie. Bovendien zijn reviews nuttig voor SEO en dus belangrijk om de reputatie van uw website een boost te geven.
De impact van uw online reputatie voor uw bedrijf is iets om in de gaten te houden. Om te voorkomen dat de verkoop en klanten wegtrekken naar uw concurrenten, is het de moeite waard te overwegen uw communicatie uit te besteden aan professionals. Heeft u er ooit aan gedacht een echte digitale communicatiestrategie te implementeren? Neem contact op met ons team van professionals om u te helpen uw doel te bereiken!