De lockdown van maart 2020 heeft onze gewoontes radicaal veranderd. We hebben opnieuw moeten leren hoe we denken over sociale relaties, hoe we shoppen, continu aandacht moeten besteden aan hygiëneregels en het volgen van protocollen, ons aan een avondklok moeten onderwerpen, enz. Sommige gewoonten worden nu gemeengoed. Ver weg van hun dierbaren en soms met een verbod om bezoek te ontvangen, hadden de 60-plussers weinig keuze: zij moesten de technologie omhelzen. Als gevolg daarvan zijn er steeds meer geconnecteerde senioren.
Verschillende redenen
Geconfronteerd met isolement hebben veel senioren de basisbeginselen geleerd van videoconferentiegesprekken. Een eenvoudige manier om hun dierbaren te zien, over de regen en het mooie weer te praten en nieuwtjes te horen van de mensen van wie ze hielden. Al heel snel beseften zij het nut van deze nieuwe technologieën.
Anderen zijn, om de tijd te doden, begonnen met het verslinden van series en films op streamingplatforms. Ten slotte besloten sommigen onafhankelijker te worden door online boodschappen te doen of hun eerste maaltijden te laten leveren via apps voor voedselbezorging.
Uw website aanpassen aan deze "nieuwe gebruikers”
Terwijl sommige senioren er genoegen mee nemen hun familieleden te bellen, hebben anderen een passie ontdekt tijdens het rondhangen op het internet, op zoek naar informatie, amusement of bepaalde diensten.
Als uw cliënteel bestaat uit 60-plussers, is het relevant om hen een website aan te bieden die aangepast is aan hun verwachtingen en profiel.
Welke stappen moet u zetten?
Ten eerste voelen veel senioren zich meer op hun gemak als hun visueel comfort verhoogd wordt. Kies voor leesbare lettertypes in grootte 14 (minimum). U zult het voor hen gemakkelijker en aangenamer maken om alles te lezen. Vergeet niet dat een oudere persoon geneigd zal zijn een website te doorbladeren op dezelfde manier als een goed boek. Hun gedrag is dus minder kneedbaar dan dat van een surfer die gewend is op een website te zoeken naar bepaalde informatie.
Daarom zullen senioren lezen wat als eerste op het scherm verschijnt. Scrollen ligt niet in hun gewoontes, daarom moet u uw site goed ordenen en categoriseren. Vermijd te veel ruis (flashanimaties, advertenties, ongeschikte video's, enz.), anders riskeert u hen af te schrikken. Uw motto moet "vereenvoudiging" zijn. Senioren kunnen snel ontmoedigd of geïrriteerd raken als zij het antwoord op de vraag waarvoor zij kwamen niet kunnen vinden.
U kunt links aanbieden om hen binnen dezelfde pagina rond te leiden, zodat ze bij de paragraaf terechtkomen waarin ze geïnteresseerd zijn. Om hen gerust te stellen, kunt u uw woorden herformuleren met diagrammen, tabellen of zelfs informatieve bullets.
Geconnecteerde senioren zijn een realiteit, en daarom moet u uw websites aanpassen aan dit nieuwe publiek. U kunt ons om advies vragen door contact met ons op te nemen. Bij Online N.V. ondersteunen wij u bij uw digitale strategie.