Van de verschillende communicatiemethoden die worden gebruikt om het engagement van uw publiek te maximaliseren, is e-mail waarschijnlijk de meest verwaarloosde. Sociale media en video's zijn helemaal in, maar u mag de impact die een goede communicatie kan hebben niet vergeten. Ontdek alle tips om te succesvol te zijn in e-mailmarketing en het engagement van uw doelpubliek te maximaliseren!
Visueel precies en scherp
Dat het geen Instagram-post is, betekent niet dat uw e-mail niet visueel aantrekkelijk moet zijn. Een call-to-action-knop moet prominent worden weergegeven (in grotere letters, in kleur, in het oog springend, enz.) om surfers te verleiden een specifieke taak uit te voeren: bestellen, abonneren, uw site bezoeken, enz. Aangezien de aandachtspanne van internetgebruikers slechts acht seconden bedraagt, moet u uw boodschap zo duidelijk en beknopt mogelijk houden.
Focus op trefwoorden en korte zinnen om te vermijden dat u uw publiek verliest. Maak uw punt met opsommingen, afbeeldingen of diagrammen. Gebruik een lettertype dat gemakkelijk te lezen is en niet te klein om de leesbaarheid te vergroten. De meeste mensen controleren hun e-mails op mobiele telefoons, kies dus voor een ”mobile friendly” design om leesproblemen en catastrofale verhoudingen te voorkomen.
Eén communicatie-één doel
Elke e-mail heeft een functie en een specifiek doel. Probeer de doelen niet te vermengen of u verliest uw publiek onder een stortvloed van instructies. Communicatie kan verschillende vormen aannemen: een nieuw lid verwelkomen, iets nieuws introduceren (producten, diensten, artikelen, platform...), een onafgewerkt winkelwagentje weer lanceren, herinneren aan een tijdelijke promotie en urgentie uitlokken, enz.
Denk goed na voordat u uw e-mail verstuurt om te weten wat de belangrijkste functie van uw communicatie is en hoe u al uw inspanningen kunt richten op de voltooiing van deze taak door de surfer.
Vermenselijken om te kunnen concretiseren
Als u het doorklikpercentage en de kans om gelezen te worden door de afzender wilt verhogen, moet u uw bericht absoluut vermenselijken.
Niemand opent een e-mail die begint met "Beste klant" of "Klant 45135". Zet de voor- en achternaam van uw fans bovenaan de e-mail, onderteken ook met uw voornaam, stuur gepersonaliseerde aanbiedingen naar uw klanten (gebaseerd op hun voorkeuren, eerdere aankopen, eerdere zoekopdrachten, enz), wens hen een gelukkige verjaardag, stuur hen coupons, enz. Zorg voor uw publiek en creëer een hechte band, zodat ze niet meer bij andere bedrijven aankloppen.
Vragen stellen en analyseren
Om na te gaan of uw communicatie het gewenste doel heeft bereikt, is het goed om gebruik te maken van tools voor statistische analyse. Controleer de "hard bounce" bij e-mailadressen die niet meer bestaan en de "soft bounce" bij volle mailboxen of niet-functionerende client servers. U kunt ook het openingspercentage van uw e-mails berekenen, dat afhangt van verschillende factoren: vertrouwen in de bron, onderwerp van de e-mail, wie is de afzender, enz.
Als u onze raad opvolgt, zult u geen moeite hebben succes te boeken met uw e-mailmarketing en uw doelen te bereiken. Wilt u hulp bij uw campagne? U kunt contact opnemen met Online N.V. voor elk verzoek om informatie. Ons team is beschikbaar om u te helpen met uw projecten.