De audit van uw website is een belangrijk onderdeel van uw digitale strategie. Dit uitgebreide rapport helpt u inzicht te krijgen in de huidige staat van uw website en mogelijke problemen of kansen te identificeren, met andere woorden, wat werkt en wat niet. Fouten in ontwerp, content en bruikbaarheid kunnen de gebruikerservaring verstoren. Door uw website te analyseren, kunt u problemen opsporen, zodat u ze snel kunt oplossen en de prestaties van uw website kunt verbeteren. Verschillende parameters moeten worden geanalyseerd, zoals de kwaliteit van de content, de laadtijd van de pagina’s, de SEO van uw website en de geschiktheid voor mobiele apparaten.
Kwaliteit van de content
Zoekmachines overtuigen van uw betrouwbaarheid en duurzame loyaliteit opbouwen bij uw websitebezoekers zijn twee belangrijke factoren die nooit over het hoofd mogen worden gezien. Het vertrouwen tussen u en potentiële kopers, maar ook tegenover degenen die naar u zullen verwijzen en die een bepaalde dynamiek van uw site leuk vinden, moet worden gedeeld. Afhankelijk van uw activiteitensector zullen de doelstellingen van uw website verschillend zijn: entertainen, nieuwe klanten aantrekken, zich profileren als opinieleider, een specifiek product verkopen of promoten, enz. Daarom is het belangrijk om uw doelgroep te identificeren om hen de meest uitgebreide en relevante content te kunnen bieden.
Uniekheid
Online adverteren heeft niets meer te bewijzen, aangezien de voordelen ervan ten opzichte van andere mediakanalen reeds zijn aangetoond. We zijn nu verre van de simpele brochure en slimme interacties zijn talrijk, maar de content moet nog steeds interessant zijn en de website perfect werken. Het zal beter presteren als u uw bezoekers extra functies biedt: gebruik van de nieuwste technologieën, interactie met bezoekers via chat of andere leuke opties. Idealiter moet u origineel en/of creatief uit de hoek komen en iets bieden wat de concurrentie niet heeft.
Universele toegang
Het is ook heel belangrijk dat de website die u aanbiedt universeel toegankelijk is. Internetgebruikers moeten uw pagina's kunnen bekijken ongeacht hun fysieke, psychologische of materiële conditie. Door de toegankelijkheid van uw website te verbeteren, kunt u een breder publiek bereiken. Een aangepaste gebruikersinterface kan conversies en bezoekersretentie aanzienlijk verhogen. Daarvoor moet eerst worden gecontroleerd of uw website compatibel is met de meest gangbare browsers (Chrome, Firefox, Opera, enz.) en werkt op alle besturingssystemen (Linux, Windows, iOS, enz.). Ook moet worden gecontroleerd of de codering van uw webpagina's correct is geïmplementeerd volgens de W3C-richtlijnen en of uw website correct wordt gehost. Ook andere controles zijn essentieel: of elke pagina werkt, of het gebruik van het toetsenbord en het scherm optimaal zijn voor het surfen.
Laadsnelheid en mobielvriendelijke websites
De laadsnelheid is een belangrijke factor in de optimalisatie van uw website. Internetgebruikers zijn vaak ongeduldig en de laadsnelheid van pagina's vereist speciale aandacht. Snel ladende pagina's met inhoud van hoge kwaliteit hebben een hogere slaagkans omdat ze hoger scoren in de resultaten van zoekmachines en een betere gebruikerservaring bieden. Gebruikers zullen deze gebruiksvriendelijker, comfortabeler en toegankelijker vinden. Het verbeteren en optimaliseren van de laadsnelheid van uw website moet er ook voor zorgen dat inhoud of afbeeldingen gemakkelijk en vlot te lezen zijn op mobiele apparaten.
Trafiek en SEO
Last but not least, een volledige en strategische audit van uw website moet rekening houden met trafiek en zoekmachines. Hoe eerder een website in de lijst met zoekresultaten verschijnt, hoe meer bezoekers deze ontvangt. Hier moeten tal van vragen worden beantwoord. Waar komen de bezoekers vandaan? Hoeveel zijn afkomstig van sociale netwerken, advertenties of welk percentage is organisch verkeer? Welke trefwoorden worden gebruikt? Welke websites naar uw content kunnen linken?
Zoals u ziet, hangt de kwaliteit van uw audit af van de zorg en aandacht die u besteedt aan de vele vragen en de tijd die u besteedt aan het vinden van oplossingen om de verschillende parameters te verbeteren.
Wilt u uw website een boost geven? De webexperts van Online helpen u om uw website up-to-date en in perfecte staat te houden. Neem nu contact met ons op!