Semrush, een digitaal marketingbedrijf, onderzocht de belangrijkste elementen om te bepalen hoe u een succesvol artikel schrijft. Daartoe voerde het een studie uit van 500.000 artikelen die tussen de 30.000 en 500.000 maandelijkse views behaalden. Het besloot de studie te baseren op organische resultaten (d.w.z. zoekmachine, Facebook-betrokkenheid en backlinks) van januari tot september 2022. Aan het eind van het onderzoek kon het individuele artikelen in drie categorieën indelen: de hoog presterende (20%), de gemiddeld presterende (60%) en tot slot de laag presterende (20%).
Welke elementen zijn in deze studie geanalyseerd?
Om de invloed van verschillende elementen te bepalen, besloot Semrush de volgende elementen te vergelijken: soorten titels, lengte van H1's, diepte van Hn-tags (H2, H3 en H4), aanwezigheid van een lijst, afbeelding en video, publicatiedatum, maar ook publicatiefrequentie. Daarom is het de moeite waard om contentmarketing onder de knie te krijgen wanneer u een waardig artikel wilt maken.
Wat toont dit onderzoek aan?
Structuur is een van de belangrijkste elementen van het artikel, net als de aanwezigheid van elementen zoals lijsten, afbeeldingen, video's en een regelmatige publicatiefrequentie. De meest effectieve soorten artikelen zijn die met "alles wat u moet weten..." en vergelijkingen in de titel. Meestal zijn titels die beginnen met "Te vermijden fouten" of gidsen de meest gedeelde content. Artikelen met "Hoe te..." en vergelijkingen trekken daarentegen de meeste backlinks aan.
De diepte van de titels (Hn) van artikelen is ook van invloed op hun prestaties. De meeste artikelen hebben namelijk alleen H2’s. De best presterende artikelen hebben H2's en H3's, maar ook H4's. De aanwezigheid van lijsten, vooral vier of meer lijsten in een reeks van 500 woorden, genereert meestal meer organisch verkeer, meer shares en meer backlinks. Kortom, de best presterende artikelen zijn meestal lang en zitten vol met Hn.
Natuurlijk ontslaat het maken van lange artikelen u niet van de verplichting om de regels inzake spelling, grammatica en beknoptheid na te leven. Artikelen die niet leesbaar zijn, presteren systematisch minder goed, ongeacht de hoeveelheid informatie die zij bevatten. De aanwezigheid van visuele content, zoals afbeeldingen en video's, wordt ook sterk aanbevolen om de organische trafiek te verhogen. Ten slotte heeft recente of regelmatig bijgewerkte content de neiging beter te scoren.
Wat de frequentie betreft, wijst de studie op de noodzaak om elke dag te publiceren om uw kansen te maximaliseren en bijgevolg uw SEO en organische trafiek te verhogen.
Hoe een succesvol artikel schrijven in 2023? Zoals u zelf hebt gezien, is het belangrijk om contentmarketing te begrijpen. Goede Hn, lijsten en de aanwezigheid van afbeeldingen en video's. Relevantie, kwaliteit en leesbaarheid zijn de sleutelwoorden. Wilt u uw techniek verbeteren? Neem contact op met ons team van experts!