Veel bedrijven willen graag recensies bijwerken, maar beseffen niet altijd dat het opvolgen ervan – zowel qua inhoud als snelheid - uiterst belangrijk kan zijn voor populariteit, reputatie en SEO-kwaliteit als het goed wordt gedaan.
Maar wat is de beste manier om zo'n strategische zet te beheren? Laten we eens kijken naar de meest effectieve praktijken voor het identificeren en beheren van activiteiten die u aanzienlijke SEO- of e-reputatieresultaten kunnen opleveren.
Goede of slechte recensie, moet u reageren?
Naar onze mening is er geen keuze en is het antwoord duidelijk ja! Hiermee laat u niet alleen uw klant zien hoe belangrijk hij of zij voor u is, maar laat u ook honderden, zo niet duizenden internet- en social mediagebruikers zien dat u om uw klanten geeft. Regelmatig en snel reageren op beoordelingen is daarom erg belangrijk. Mensen "jagen" inderdaad steeds meer op recensies op alle gebieden: het vergelijken van instellingen, of ze nu internationaal of lokaal zijn.
Hoewel de hotel- en restaurantindustrie lange tijd een favoriet doelwit van "recensiejagers" is geweest, hebben zij daar tegenwoordig geen monopolie meer op. Schoenmakers, parfumfabrikanten of tuinbedrijven worden nu ook door internetgebruikers onder de loep genomen. Daarom is het belangrijk dat iedereen zo snel mogelijk op zoveel mogelijk meningen of opmerkingen reageert. Goede of slechte commentaren, de al dan niet tevreden klant moet ervan overtuigd zijn dat hij of zij belangrijk voor u is. Ook moet worden opgemerkt dat Google de voorkeur geeft aan adverteerders en bedrijven in zijn zoekmachine die regelmatig reageren op verschillende recensies of commentaren. Veel recensies krijgen is één ding, maar het mag geen obsessie worden. Effectief beheer is veel belangrijker.
Loyaliteit bij positieve beoordelingen
Het is belangrijk om te weten dat een klant die een positieve recensie achterlaat daar de tijd voor moet nemen. Het is volgens ons dan ook een teken van beleefdheid en erkenning om hen te bedanken door te antwoorden. Zo kunt u ook klantenbinding opbouwen, omdat de klant op eigen initiatief reclame voor uw bedrijf kan maken bij anderen. Bovendien zal het feit dat u uw reacties bekijkt, andere internetgebruikers aanmoedigen om de moeite te nemen een recensie achter te laten, vooral een positieve. Dit lijkt misschien een repetitieve en tijdrovende taak, maar in termen van marketing blijkt het zeer productief te zijn. Op sommige platforms kunt u ook semiautomatisch of automatisch reageren, wat u tijd bespaart.
Wat met mijn Google-recensies?
Hetzelfde geldt hier, u moet zich in de plaats stellen van de internetgebruiker die de tijd nam om een bericht achter te laten. Dus reviews, of de sterren nu talrijk (5) of zeldzaam (1) zijn, moeten worden gevolgd door reacties. Maak reacties op positieve beoordelingen zo persoonlijk mogelijk (achternaam, voornaam, functie, enz.), bedank de klant dat hij de tijd heeft genomen om u te schrijven, besteed aandacht aan de spelling en benadruk de kenmerken en voordelen van uw producten en diensten.
Voor negatieve recensies is er geen alternatief, ook al is het gemakkelijker om op een positieve recensie te reageren... uw e-reputatie staat op het spel. Als u dat niet doet, laat u uw ontevreden klanten zien hoe weinig belangstelling u heeft voor hun zorgen. Dit kan snel een sneeuwbaleffect hebben. De werkwijze blijft dezelfde of bijna dezelfde als bij een positieve recensie: respect, professionalisme, onberispelijke spelling, maar daarnaast is het raadzaam rekening te houden met de klachten, oplossingen te zoeken en de klant duidelijk maken dat deze klacht ervoor moet zorgen dat er binnen het bedrijf dingen veranderen. Het gaat erom de lezer te laten zien dat u probeert het probleem te verhelpen. Persoonlijk contact opnemen met de ontevreden klant en een rustig en constructief gesprek voeren kan leiden tot het verwijderen van een slechte recensie.
Ten slotte is niemand veilig voor valse en kwaadaardige negatieve beoordelingen. In dat geval moet u alles in het werk stellen om het commentaar of de recensie te verwijderen door dit te melden op het relevante platform. Dit is geen eenvoudig proces, maar het is de moeite waard, aangezien uw reputatie en die van uw bedrijf op het spel staan.
Haal toprecensies op uw website en genereer meer leads voor uw bedrijf met Online’s Gastenboek-module. Neem contact op met onze experts om een website te laten ontwerpen die gemaakt is om te converteren.