5 journalistentricks
Om uw blog of uw website dynamisch te maken

De 5 journalistengeheimen om op het web gelezen te worden

Er bestaan een aantal regels om de aandacht van een lezer te trekken. Journalisten kennen ze maar al te goed en hun vakkennis kan worden toegepast op de nieuwe vertelvormen op het web. Wij wijzen u hier de weg om uit hun technieken het maximum te halen.

We hebben vijf tricks gekozen om de websurfer aan de haak te slaan. Volg de gids:

1. De hiërarchie van de informatie

Gewoonlijk zet men twee verhaaltypes tegenover elkaar. Enerzijds de piramidevorm en anderzijds de omgekeerde piramidevorm. Bij de piramide wordt het klassieke schema van een schoolopstel gevolgd: inleiding, uitbouw en conclusie. In de journalistiek is het van cruciaal belang om de aandacht van de lezer onmiddellijk te trekken. Essentiële informatie moet dan bovenaan in de tekst worden gezet.

Zo moet er op elk van de fameuze 5 W’s een antwoord worden gegeven: What, Who, Where, When, Why of, in het Nederlands, Wat, Wie, Waar, Wanneer, Waarom? Websurfers zijn ongeduldig. Ze willen snel een antwoord op hun vragen vinden. Het is dus van cruciaal belang dat u vanaf de eerste regels van uw tekst antwoorden op deze vragen geeft. Minder belangrijke informatie kan daarna worden voorgesteld.

2. Betiteling

De betiteling en de architectuur van uw website zijn van belang om onmiddellijk de aandacht van uw lezer te trekken. Uw titels kunnen verwijzen naar emoties, een uitroep zijn, een dubbele betekenis hebben (woordspeling) of humor bevatten. Het is van cruciaal belang om onmiddellijk op te vallen.

De betiteling bepaalt ook de structuur van uw tekst. Tussentitels helpen om de belangstelling van de lezer weer aan te wakkeren. De indeling in paragrafen is een al even goede leesgids voor de websurfer. Geef dus zoveel mogelijk structuur aan uw tekst om uw lezer in staat te stellen de info te vinden die hij onmiddellijk nodig heeft.

3. Leesbaarheid

U moet een duidelijke schrijfstijl hanteren. Geef de voorkeur aan korte zinnen. De meeste websurfers knappen af op meer dan 30 woorden. In dezelfde context is het belangrijk dat u vakjargon, te lange woorden en te onduidelijke concepten vermijdt. Een metafoor is een doeltreffend instrument in teksten op papier, maar op het internet wordt dit vaak verkeerd begrepen.

Het is belangrijk dat u onthoudt dat een websurfer slechts 30 tot 40 seconden aan een pagina besteedt. Daarom moet u hem op een zo direct mogelijke manier aanspreken.

4. Een artikel dynamisch maken

Om uw artikel aantrekkelijker te maken, kunt u beroep doen op twee essentiële elementen: citaten en afbeeldingen. Lezers worden van nature aangetrokken door een rechtstreeks betoog van de acteurs van een bepaald onderwerp. Citaten zijn dus een ideale factor om de websurfer te overtuigen.

Op dezelfde manier vormt een afbeelding de perfecte ondersteuning om een argument te benadrukken. Foto’s en illustraties helpen om een onderwerp te herkennen, of om informatie te interpreteren of aan te vullen.

5. Stel u open voor nieuwe vormen

Het web biedt de mogelijkheid om u open te stellen voor een nieuwe vertelvorm. De podcast, die sterk verwant is met de radio, is een vorm die sinds enkele jaren nogal wat succes oogst. Voor video’s bestaan er verschillende opties. Er bestaat een ruime waaier aan mogelijkheden, van de ruwe video, bestemd voor YouTube, tot een tutorial via de web documentaire. Aan u de keuze om de vertelvorm te gebruiken die het best voor uw betoog past.

U hoeft dus enkel deze tips te volgen om uw lezer aan de haak te slaan. Mocht u nog vragen hebben of wenst u dieper in te gaan op dit onderwerp, neem dan zeker contact met ons team van professionals. Wij staan graag voor u paraat om u te helpen vooruitgang te boeken in het leren schrijven van een tekst op het web.

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken