Het is voor sommigen een koude douche, voor anderen een ontgoocheling: de meeste TikTokkers verdienen niet genoeg om van hun posts te leven. Verschillende makers van content spraken met Agence France Presse (AFP) om hun ontzetting te uiten.
Lage en vastliggende vergoedingen
40 cent voor 1.000 views en 20 euro voor één miljoen views! Genoeg om meer dan één TikTokker te deprimeren die ongetwijfeld hoopte een fortuin te verdienen op de netwerken. Om aanspraak te kunnen maken op de vergoeding, moet u een aanvraag indienen bij het fonds voor creators. Dit is opgericht in september 2020 en beschikt over 254 miljoen euro.
Om een deel ervan te kunnen ontvangen, moet u echter eerst aan bepaalde eisen voldoen. Ten eerste moet u in een Europees land wonen dat in het fonds is opgenomen: Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië of Spanje. België maakt hier momenteel helaas geen deel van uit. De gegadigden moeten ouder zijn dan 18 jaar en minimaal 10.000 volgers hebben.
Bovendien moeten hun video’s in de afgelopen maand minstens 100.000 weergaven halen. De vergoeding zelf wordt dan berekend op basis van criteria die door het algoritme van TikTok worden bepaald: beschrijvingen, visuals, aantal views... Zoals u zult begrepen hebben, zijn de vereisten beperkend voor iemand die gewoon video's wil maken op het netwerk en een behoorlijk inkomen hoopt te verdienen.
Ander doel voor sommige TikTokkers
TikTok is in de eerste plaats de ideale manier om gespot te worden door merken die op zoek zijn naar partnerships. Sommige gebruikers hebben dit begrepen en zijn afhankelijk van samenwerkingsverbanden om in hun levensonderhoud te voorzien. Het is ook veel winstgevender omdat de geboden bedragen over het algemeen hoger liggen.
Volgens sommige TikTokkers is het mogelijk om tot 5.000 euro aan beloningen te krijgen, afhankelijk van de merken die contact met hen opnemen. Gebruikers en bedrijven zien deze samenwerking als positief omdat het gemakkelijker is te adverteren bij followers dan een account van de grond af aan op te bouwen.
TikTok: een nieuwe manier om uw bedrijf te promoten
Het is mogelijk om voordeel te halen uit het sociale netwerk door uw bedrijf te promoten. Content creators maken het vrij gemakkelijk om hun publiek te betrekken. Door uw producten in de handen van de juiste influencers te geven, door challenges te lanceren, door hashtags te creëren waaraan iedereen kan deelnemen, zult u een vertrouwensrelatie opbouwen met een jonger publiek dat waarschijnlijk uw producten zal kopen.
Gezien de meeste TikTokkers niet genoeg verdienen en Belgische gebruikers niet in aanmerking komen voor het fonds voor creators, hebben bedrijven en ondernemingen een echte niche om mee te werken. Door partnerships aan te bieden om uw producten en diensten te promoten, stelt u hen in staat geld te verdienen en tegelijkertijd naambekendheid op te bouwen. Hoe ontwikkelt u zo'n relatie op sociale media? Vraag onze experts nu om advies!