Hoe ontwikkelt u goede digitale strategieën
voor eenmanszaken en kmo’s?

Wilt u met uw bedrijf naar de top? Bekijk ons uitgebreid dossier om goede digitale strategieën voor eenmanszaken en kmo’s te ontwikkelen. Leer hoe u creativiteit en verkooptechnieken kunt combineren om uw resultaten te verbeteren.

Wat zijn de beste strategieën?

Hier zijn vijf digitale marketingstrategieën voor kleine bedrijven:

1. Gebruik van sociale media

Zoals u weet, zijn sociale media waardevolle bondgenoten voor uw online communicatie. Elk platform bevat verschillende potentiële klanten en profielen die betrokken moeten worden. Ze zijn essentieel voor de ontwikkeling van uw strategie.

  • Facebook is het populairste platform voor digitale marketing. Met speciale pagina's voor uw bedrijf en gerichte advertenties hebt u een grote kans om prospects om te zetten in nieuwe klanten!
  • Instagram kan er prat op gaan het favoriete platform te zijn voor 25- tot 34-jarigen. Het sociale netwerk biedt de mogelijkheid een winkel te creëren, plaatsen te taggen en trending hashtags te gebruiken, maar ook om een specifiek publiek te bereiken.
  • Twitter is een platform voor bedrijven die in real time met hun publiek willen communiceren. Het is handig voor het delen van nieuws, speciale aanbiedingen of updates over uw producten en diensten.
  • LinkedIn is het ideale platform om contacten te leggen en uw professionele netwerk te ontwikkelen, maar ook om uw vaardigheden te verbeteren en uw expertise onder de aandacht te brengen.
  • TikTok is duidelijk het sociale netwerk dat in zwang is bij jongeren. Korte content trekt snel de aandacht en wordt gemakkelijk "gedeeld" van de ene gebruiker naar de andere. Bovendien gaan video's zeer snel viraal.

Kortom, sociale media zijn een zeer economische manier om uw bedrijf te ontwikkelen zonder geruïneerd te worden. Bovendien is het zeer eenvoudig om uw online visibiliteit te vergroten.

2. Gebruik verwijzingen

SEO is een echte partner bij het boosten van de ranking van uw website in de resultaten van zoekmachines (SERP's). Het hangt echter vooral af van de kwaliteit van de content die u uw publiek gaat aanbieden. Het is noodzakelijk kwaliteit en toegevoegde waarde te bieden om uw geloofwaardigheid in uw vakgebied te bevestigen. U moet vertrouwen op contentmarketing door een duidelijke strategie te bepalen (toon, stijl, formaat, publicatiefrequentie, enz.). Vervolgens moet u content van hoge kwaliteit creëren (relevant voor uw publiek, nuttig en beantwoordend aan een gebruikersprobleem). Vergeet niet de content te optimaliseren (relevante trefwoorden, titels, nauwkeurige en gedetailleerde beschrijvingen, enz.) om uw SEO te verbeteren en uw website gemakkelijker te laden.

Met contentmarketing kunt u uw doelgroep aantrekken en vasthouden door de relevantie van uw artikelen en publicaties. Aarzel niet om te variëren met de formats: tutorials, vraag- en antwoordsessies, het ontcijferen van een trend, het presenteren van een product en de voordelen ervan, getuigenissen van klanten, enz.

3. Gebruik online reclame

U heeft verschillende opties: adverteren op zoekmachines, op sociale media, maar ook op bepaalde websites.

Door u te richten op online advertenties, geeft u zichzelf de middelen om een zeer groot publiek te bereiken en de betrokkenheid bij uw verschillende publicaties te vergroten. Dankzij gepersonaliseerde targeting is het bovendien gemakkelijk om een sociaaleconomisch profiel samen te stellen waarop u zich wilt richten en zo de kans op conversie te maximaliseren. U mag echter het doel van de campagne niet uit het oog verliezen: de verkoop verhogen, uw website bezoeken, zich abonneren op uw nieuwsbrief, enz. Vergeet niet de resultaten te meten en te analyseren om uiteindelijk het traject van een niet goed werkende campagne bij te sturen.

4. Maak gebruik van e-mailmarketing

Om naamsbekendheid op te bouwen en uw publiek aan u te binden, kunt u gebruikmaken van e-mailmarketing. Dit is een effectieve manier voor eenmanszaken en kmo’s om het klantenbestand te informeren over speciale aanbiedingen, nieuws of updates over het gebruik van uw dienst of product. Om dit soort campagnes te voeren, moet u ervoor zorgen dat u beschikt over de e-mailadressen van uw klanten. U kunt ze verzamelen in ruil voor promoties, cadeaucodes, gratis gidsen, enz. Afhankelijk van het profiel en de interesses kunt u uw klanten per categorie sorteren. Dit maakt het gemakkelijker om de juiste informatie naar de meest geïnteresseerde mensen te sturen. Dit zal resulteren in verhoogde open- en doorklikpercentages. De inhoud van de e-mail moet niet alleen relevant en aantrekkelijk zijn, maar ook goed geprioriteerd met een oproep tot actie.

Natuurlijk is het niet de eerste e-mail die u maximale resultaten oplevert. Daarom moet u uw content herzien, testen, optimaliseren, totdat u de juiste formule hebt gevonden. Door gebruik te maken van analysetools krijgt u een beter beeld van wat werkt en hoe u de campagne kunt optimaliseren.

5. Gebruik influencer marketing

Door een samenwerking met content creators te overwegen, stapt u met beide voeten in influencer marketing. Dit kan uiterst waardevol zijn omdat influencers een betrokken community hebben op sociale media. Zij kunnen hun volgers doen geloven in wat zij zeggen en hun gedrag veranderen door hun naamsbekendheid en geloofwaardigheid. Het is in het belang van eenmanszaken om samen te werken om hun online visibiliteit te verbeteren. Natuurlijk moet u nadenken voordat u zomaar iemand kiest! U moet influencers vinden die dezelfde waarden delen als uw bedrijf, die een actieve community hebben (het aantal volgers is geen voldoende indicator, betrokkenheid bij publicaties wel!), die geloofwaardig zijn voor uw publiek (gemeenschappelijke interesses, betrokken bij een gelijkaardige kwestie, enz.). Om een relatie op te bouwen met de persoon van uw keuze, nodigt u deze uit voor evenementen, biedt u hem of haar kortingen of couponcodes aan of nodigt u hem of haar uit voor een live vraag- en antwoordsessie.

Hoe het succes van uw strategieën garanderen?

Een van de meest gebruikte marketingtechnieken is ongetwijfeld A/B-versies. Hierbij worden twee versies van dezelfde publicatie gemaakt. Vervolgens analyseert u eenvoudig welke beter werkt bij uw publiek. Met deze tests kunt u de resultaten van uw campagnes optimaliseren. Een eenvoudige manier om de doeltreffendheid van uw strategieën te verbeteren.

Om het succes van de campagne te garanderen, moet u de prestatie-indicatoren controleren. Deze variëren afhankelijk van de specifieke doelstellingen die u bij de lancering van de campagne hebt vastgesteld: aantal verkopen, conversiepercentage, betrokkenheid op sociale media, enz.

Het kan de moeite waard zijn uw klanten om hun mening te vragen. Plan tevredenheidsenquêtes om feedback over uw campagne te krijgen. Een eenvoudige manier om erachter te komen wat uw klanten vinden en hoe ze op uw advertenties hebben gereageerd. Ga ook eens kijken naar de reacties van klanten onder uw advertenties op sociale media. Deze kunnen waardevolle informatie opleveren voor het lanceren van een toekomstige campagne. Houd in gedachten dat om de doeltreffendheid van een marketingstrategie te meten, u deze over een voldoende lange periode moet kunnen evalueren. Anders zijn de gegevens niet relevant.

Dankzij onze digitale strategieën voor kleine en middelgrote bedrijven kunt u nu uw reputatie opbouwen en uw SEO verbeteren. Word onverslaanbaar door uw vaardigheden dag na dag te ontwikkelen met Online N.V. Neem contact op met ons team van professionals voor meer informatie over al onze diensten.

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken