De mening van Yvonne Navez: het technische team van Online heeft me enorm geholpen bij het updaten van mijn website
20 June 2017
De mening van Anthony Weyers: dankzij de website zijn er mensen naar mij toegekomen die later klant zijn geworden
27 July 2017

Phygital, een digitale trend in de winkelervaring

Tussen 1945 en 2015 hebben in België meer dan 179 000 kleinhandels hun deuren gesloten. De komst van de massaconsumptie en supermarkten is grote concurrentie waardoor de kleine handelaars het moeilijk krijgen om het hoofd boven water te houden. Phygital is een nieuwe trend die door deze veranderingen langzaam in opkomst is.

Het woord Phygital komt van ‘Physical’ en ‘Digital’ en het gebruikt nieuwe technologieën in de winkel om de gevoelens van de klant (‘klantenervaring’) positief te beïnvloeden en de verkoop te verhogen.

Een ontwikkeling die gericht is op de klantervaring

De belangrijkste en onderscheidende factor van een klein bedrijf, is dat het de nadruk legt op het menselijke. De klanten blijven niet anoniem en appreciëren de raad die ze krijgen van de verkopers. Toch veranderen bepaalde apparaten, zoals smartphones, tabletten en computers, de verwachtingen van de consument.

Zij gaan meer en meer informatie en extra meningen opzoeken om producten te vergelijken alvorens zij een aankoop doen. Daarenboven winnen online aankopen aan belang binnen het aankoopproces van de klant.

Het is Phygital dat een antwoord wil bieden op deze nieuwe verwachtingen en de klantervaring in de kijker wil zetten, het is te zeggen, de verwachtingen van de klant voor, tijdens en na zijn aankoop. Deze technologische innovaties worden gebruikt om de ervaring van de klant te verbeteren en de klant op die manier te behouden.

Digitalisering van de verkoop

De digitalisering kan plaatsvinden in de winkel via verschillende toestellen om zowel de verkopers als de klanten te helpen.

Voor verkopers worden tablets en smartphones steeds meer een hulpmiddel tijdens de verkoop. Ze geven de mogelijkheid om onmiddellijk een grote hoeveelheid aan informatie te verkrijgen over elk product, men kan zo bijvoorbeeld meteen nagaan of een bepaald product nog in stock is. Op die manier kan de klant zo snel en zo goed mogelijk geadviseerd worden. Sommige toestellen geven aan de klant de mogelijkheid om meteen aan de afdeling te betalen, om zo tijd te besparen. Deze apparaten worden voornamelijk gebruikt door winkelketens tijdens zeer drukke periodes (vakantie, solden,…).

Gezien vanuit het standpunt van de klant, kan een gratis wificonnectie goed van pas komen: dit geeft hem de mogelijkheid om online informatie op te zoeken om een objectievere mening te vinden dan die van de verkoper en om producten te vergelijken. Volgens een studie van Fevad zoeken 42% van de ondervraagden een product in de winkel op via hun telefoon om het te vergelijken. Ook interactieve beeldschermen om een catalogus te raadplegen in de winkel zijn welgekomen: ze laten de klant een bepaald product gemakkelijk opzoeken. Als verkoper is het interessant om extra suggesties toe te voegen bij deze zoekresultaten. Zo zal u de klant nog meer kunnen overhalen om iets te kopen.

Deze oneindige lijst van middelen werkt op basis van twee manieren: de klant tijd doen winnen, maar hem ook terug naar de winkel lokken. Een feit is, dat hoe meer tijd een klant besteedt in een winkel, des te meer kans er is dat hij een aankoop doet.

Ook uw klanten zullen uw bedrijf en producten online opzoeken. Daarom is het steeds belangrijk om aanwezig te zijn op de zoekmachines met een goede review. Een Google My Business page kan u hiermee helpen. Ontdek meer over dit account in ons artikel: ‘Een Google-account geeft u toegang tot alle producten van de zoekrobotgigant‘.

De innovaties van de aankoopmogelijkheden

Digitalisering zorgt ook voor verschillende veranderingen binnen de aankoopmogelijkheden.
Bijvoorbeeld:

  • E-reservering: geeft de klant de mogelijkheid om zijn producten online te reserveren. Nadien kan hij naar de winkel komen om het uit te proberen en te kopen.
  • Click and collect: dit ligt heel dicht bij het principe van e-reservering, maar hier bestelt de klant al de producten die hij nodig heeft en gaat het nadien afhalen in de winkel. Dit verlaagt de wachttijd
  • Mobiele betaling: er komen steeds meer applicaties die het mogelijk maken om via de telefoon te betalen. Waarom profiteert u hier niet van om dit aan te bieden aan uw klanten?

 

E-commerce is geen vijand!

Het idee dat e-commerce de kleine bedrijven zal doen verdwijnen, is gedeeltelijke ongegrond. Als deze vorm werkt voor grote bedrijven, dan is e-commerce een zeer goede aanvulling voor uw bedrijf.

Ontdek daarom ook ons aanbod voor uw webshop.

Kortom:

  • Digitaliseer uw winkel om te beantwoorden aan de nieuwe verwachtingen van uw klanten
  • Verbeter de klantervaring door meerdere aankoopmogelijkheden aan te bieden
  • Een fysieke winkel en e-commerce sluiten elkaar niet uit

Bronnen:

 

Voldoet het artikel aan uw verwachtingen?

Aarzel niet om het te delen via de sociale media!

02 349 23 23