De online verkoop tussen particulieren komt sinds de komst van sociale media steeds vaker voor. Sinds de lancering van MarketPlace op Facebook is het nog nooit zo gemakkelijk geweest om verzamelobjecten, kleding, meubels of telefoons te kopen. Maar het is soms moeilijk het verschil te merken tussen een goede deal en oplichterij. Welke koper kunt u vertrouwen? Welke procedure moet u volgen om phishingpogingen op MarketPlace te vermijden? Volg ons dossier om voorbereid te zijn op uw volgende aankoop.
Wat is phishing
? Ter herinnering: phishing is een fraudetechniek die gebruikt wordt om de persoonlijke gegevens van internetgebruikers te misbruiken. Een persoon ontvangt een e-mail van iemand die zich voordoet als een merk dat bij de koper bekend is. Het bericht heeft maar één doel, nl. vertrouwen winnen. In de frauduleuze e-mail wordt de persoon echter gevraagd een wachtwoord bij te werken of persoonlijke gegevens opnieuw in te voeren. En zonder het te beseffen, worden de gegevens, de code en het geld van deze persoon gestolen.
Een onrustwekkende getuigenis
Onlangs bracht RTBF de getuigenis van een vrouw die met dit soort techniek geconfronteerd werd op MarketPlace. Zij had verschillende artikelen aangeboden op het verkoopplatform van Facebook. Al snel kreeg zij een bericht van een man die bijzonder geïnteresseerd was. Hij legde haar uit dat hij van plan was Mondial Relay te gebruiken (een bezorgdienst met afhaalpunten). Omdat zij de site kende, accepteerde de vrouw. Korte tijd later ontving zij een e-mail in haar inbox. Die gaf haar mee dat de man in kwestie 95 euro had gestort op een rekening die verbonden was met Mondial Relay.
Om het bedrag in kwestie te kunnen ontvangen, moest de vrouw zich eerst registreren en een rekening openen op de website van de operator. Tot nu toe niets verrassends. Maar nadat zij al haar gegevens had ingevoerd, werd haar gevraagd naar een bankbevestiging met haar digipas. Een op zijn zachtst gezegd verrassende actie, die de klant deed aarzelen. Zij besloot het proces af te breken en was zo verstandig om Mondial Relay te bellen en hen van haar bezorgdheid op de hoogte te brengen. Binnen de kortste keren bevestigde de telefoniste haar twijfels: het was inderdaad een poging tot oplichting.
De dame liet de koper toen haastig weten dat zij niet voor de gek wilde gehouden worden, maar hij probeerde haar gerust te stellen. Zij besloot toen om het op de MarketPlace-groep te plaatsen. Zodra zij dat gedaan had, verdween het profiel van de koper en kreeg zij een vreemd telefoontje van een man die zogenaamd voor Mondial Relay werkte. Hij vroeg haar de aanmaak van haar rekening te bevestigen, maar hij werd al snel radeloos van de vragen van de dame en hing uiteindelijk op.
Welke voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen?
Het is best om de voorkeur te geven aan contante betalingen of via vertrouwde operatoren. Controleer altijd het adres van de afzender van een bericht. Als uw mail van Amazon komt, maar het e-mailadres is totaal anders, pas dan op! Het is waarschijnlijk oplichterij. Aarzel niet om bevestiging te vragen aan de betrokken exploitant om zeker te zijn van de echtheid van de e-mail die u ontvangen hebt. Pas op voor phishingpogingen op MarketPlace, vooral als de koper een obscure betalingsmethode aanbiedt, extreme belangstelling toont en u herhaaldelijk probeert gerust te stellen over zijn goede trouw. Een geïnformeerde koper is er twee waard! Voor andere online tips neemt Online het graag over. Aarzel niet om contact met ons op te nemen!