Sinds het opduiken van Covid-19 is ons leven drastisch veranderd. Er gaat geen dag voorbij zonder dat we onszelf in vraag stellen en anticiperen op wat ons dag na dag te wachten staat. Telewerk komt steeds meer voor in bedrijven en ondernemingen. Voor sommigen mag het dan wel de norm geworden zijn, voor anderen is het een echte omwenteling. Ontdek hoe u kunt profiteren van telewerk, of u nu een werknemer of werkgever bent.
Aan werknemerskant
Bent u een werknemer en wordt u verplicht van thuis te werken? Raak niet in paniek en lees het volgende zorgvuldig door om zo efficiënt en georganiseerd mogelijk te zijn.
1. Creëer een routine
Om het ritme van uw dag te bepalen, is het belangrijk om rituelen te hebben om uw tijd zo eenvoudig mogelijk in te delen. Sta dagelijks op een vast tijdstip op, kleed u aan en neem een goed ontbijt om in vorm te zijn. Zorg ervoor dat u goed dertig minuten de balans opmaakt, zodat u zich niet meteen in het werk stort. Voordat u de dag begint, stelt u zichzelf best een aantal doelstellingen: wat zijn de taken die ik vandaag moet uitvoeren? Op die manier heeft u een stimulans en een doel dat u aan het eind van de dag moet bereiken. Als u in staat bent om uw dag te ordenen, zal dir u meer controle geven.
2. Wees u bewust van hoe u functioneert
Niemand kent zichzelf beter dan uzelf. Bent u een ochtendmens? Zorg er dan voor dat u de grootste opdrachten vroeg op de dag uitvoert. Als u daarentegen 's middags efficiënter bent, doe dan het tegenovergestelde en besteed de ochtend aan eenvoudigere dossiers of dossiers die minder aandacht vergen. Heeft u de neiging om uzelf te verliezen op sociale media? Vermijd ze! Zet uw telefoon in stille modus om te voorkomen dat uw aandacht wordt verstoord door meldingen, tenzij u een belangrijk telefoontje verwacht, natuurlijk! U vergeet vaak vergaderingen, e-mails of telefoongesprekken? Stel herinneringen in, gebruik post-its, herlees vooraf uw target sheet, etc.
3. Geniet van kleine momenten
Het werk is natuurlijk belangrijk, maar uw lichamelijke en geestelijke gezondheid komt op de eerste plaats. Doe een dutje tijdens de middag, laat een maaltijd bezorgen, eet met uw gezin, haal uw kinderen op van school, werk in een gezonde omgeving (op het platteland bijvoorbeeld), doe wat aan sport of aan lichaamsbeweging. Vergeet niet dat uw stemming uw werkattitude zal bepalen. Hoe beter u zich voelt, hoe meer plezier u zult hebben bij het werken en in staat zult zijn om uw doelen te bereiken.
Aan werkgeverskant
Het organiseren van telewerk als u het niet gewend bent, kan beangstigend zijn, maar u zult zien dat uw bedrijf er met deze tips op vooruit zal gaan.
1. Controle vanop afstand
U ziet niet meer wat uw medewerkers of werknemers dagelijks doen en dat baart u zorgen? Organiseer één of twee keer per week videoconferenties, waarin u voor elk van hen doelstellingen vastlegt (in termen van omzet, tijd, enz.). Plan niet te veel vergaderingen, want die vertragen alleen maar het tempo van het werk en zijn slopend voor uw medewerkers. Vertrouw uw werknemers en geef hen wat autonomie. U kunt altijd instant messaging-groepen aanmaken per afdeling of sector, zodat ze makkelijker met elkaar kunnen communiceren. Om het sociale contact te onderhouden, kunt u ook virtuele en informele koffiepauzes organiseren. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen interessante uitwisselingen tot stand komen. Vergeet niet dat uw collega's mensen zijn, stuur geen e-mails buiten de kantooruren tenzij het een noodgeval is. U kunt het verzenden van uw e-mails altijd inplannen en uitstellen tot de volgende ochtend.
2. Aanpassing
U moet compromissen sluiten als telewerk niet altijd mogelijk is. Voorzie ten minste twee tot drie dagen telewerk om een sterke band tussen uw teams te behouden. Waarom niet overschakelen naar de zogenaamde flexibele kantoren? Geen persoonlijke bureaus meer, maar werkplekken waar iedereen kan zitten waar hij of zij wil, dit vergemakkelijkt het beheer van de kantoorruimte en maakt het mogelijk om, met een rotatiesysteem, voldoende plaats te hebben voor uw team. U kunt ook een coworkingruimte huren, wat een goed alternatief blijkt te zijn omdat dit de werksfeer terugbrengt met informele gesprekken in de gangen en koffiepauzes, de teamspirit in stand houdt en de ondernemingsgeest bevordert.
Zoals u ziet, is het vrij eenvoudig om good practices in te voeren. Als iemand u vanaf nu vraagt "hoe kan je telewerk goed organiseren?", heeft u alle sleutels in handen om te kunnen antwoorden. Voor alle andere vragen over uw marketingpositionering of het administratieve beheer van uw activiteiten is er Proximedia en zijn team. Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie.