boxer in black boxing gloves
Instagram en Facebook behoren tot de meest populaire platforms. Wenst u als bedrijf een succesvolle campagne op te starten, dan is het nuttig om even de voordelen van beide platforms van naderbij te bekijken. Dankzij deze inzichten zal u een geslaagde campagne kunnen lanceren via het juiste kanaal.
Facebook bestaat al veel langer dan Instagram en heeft daarom een grotere gebruikersdatabase. Facebook is ook populairder bij de oudere mensen, terwijl Instagram populairder is bij de jongere generatie. Dat wil echter niet zeggen dat Instagram niet op weg is om een grotere database te hebben, aangezien deze tegenwoordig een snelle groei kent.
Instagram heeft maandelijks meer dan 800 miljoen actieve gebruikers en ongeveer 500 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Het enorme aantal gebruikers maakt het ideaal voor bedrijven om hun zichtbaarheid te vergroten.
Het beste deel van Instagram is dat het de meeste aantal betrokken gebruikers heeft. Op een gemiddelde dag delen gebruikers meer dan 95 miljoen foto’s en video’s. Deze posts leveren een totaal van ongeveer 4,2 miljard likes op één dag.
Naast de hoge betrokkenheid op het platform, brengt Instagram ook hoogbetrokken websitesbezoekers binnen. Deze besteden meer dan drie minuten op het platform, 45% langer dan bezoekers van Facebook.
Uw keuze voor een sociaal netwerkplatform is afhankelijk van uw doelgroep. Omdat u aanwezig moet zijn op de platforms waar zij de voorkeur aan geven. Instagram is het populairst bij jongvolwassenen tussen 18 en 29 jaar. Deze gebruikersgroep maakt Instagram ideaal om een jonger publiek te bereiken.
Facebook blijft het nummer één sociale netwerk als het gaat om bereik. Het platform heeft 2,07 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Dus als u alleen al de zichtbaarheid wilt vergroten, krijgt Facebook de bovenhand.
Als het op betrokkenheid aankomt, presteert Facebook niet zo goed als Instagram. Het heeft wel nog steeds de op één na hoogste betrokkenheid van het publiek bij alle sociale netwerken. Facebook lijkt internetgebruikers van alle leeftijden aan te trekken. De statistieken suggereren dat Facebook effectief is voor het bereiken van internetgebruikers in alle leeftijdsgroepen. Advertenties op Facebook presteren trouwens veel beter dan reguliere webadvertenties.
Instagram overtreft Facebook als het gaat om engagement. Als het om bereik gaat, heeft Facebook de macht over Instagram. Niet alleen heeft het een veel grotere gebruikersgroep, maar het heeft ook acceptatie in de meeste leeftijdsgroepen. U hebt dus een betere kans om de zichtbaarheid via dit platform te vergroten. Dat is vooral het geval als u geen specifieke leeftijdsgroep target.
Instagram spreekt een jonger publiek aan. Dat betekent dat het het perfecte platform is om een jonger klantenbestand te betrekken.
Als u bekend bent met Instagram, weet u al dat er beperkingen zijn met linken. U kunt één link toevoegen aan uw bio, maar dat is het zo’n beetje. Gebruikers kunnen links naar hun blogs niet delen via fotobijschriften. De andere optie is het creëren van een gesponsorde post. Deze post leidt gebruikers naar een specifieke pagina. Facebook daarentegen geeft u de vrijheid om onbeperkte links naar uw blogs en productpagina’s te delen. Dus als het uw doel is om informatieve berichten te verspreiden en uw blogposts te promoten, is Facebook een betere optie dan Instagram.
Facebook heeft hogere aantallen. Maar Instagram heeft betere statistieken over betrokkenheid en het delen van inhoud. Al bij al heeft Facebook meer totale gebruikers, maar Instagram heeft ook een zeer sterke aanhang. Dat kan betekenen dat ze anders zouden werken voor verschillende soorten bedrijven. Bedrijven die van visuals afhankelijk zijn om te adverteren, vinden Instagram misschien iets voordeliger dan Facebook.
Kiezen van het juiste platform hangt af van wat u zoekt. U moet nadenken over uw doelen en wat u wilt bereiken met de campagne. Voordelen van Facebook en Instagram zijn zeer subjectief. Verschillende functies en doelgroepen betekenen dat wat voor u beter werkt, mogelijk niet zo goed werkt voor een ander bedrijf. Maar de gegevens in dit bericht suggereren dat Instagram een betere keuze kan zijn voor het promoten van uw bedrijf en het aanspreken van een publiek.
En u, wat denkt u ervan?
Aarzel niet om het te delen via de sociale media!