De ervaring van Loranne Puttevils met Online
5 oktober 2017
5 Goede redenen om een bedrijfswebsite te creëren
12 oktober 2017

Hoe maakt u een goede foto van een product (packshot) voor uw webshop?

We weten allemaal dat een foto meer dan duizend woorden zegt en daardoor vaak duidelijker werkt dan een ellelange tekst.

In enkele seconden tijd kan een beeld verleiden, maar het kan evengoed… afschikken. Kijk maar eens naar ons gedrag op tweedehandswebsites voor particulieren. Een onaantrekkelijke foto zal ons aanzetten om sneller naar de volgende advertentie te gaan.

Wilt u een boost geven aan uw online verkopen? Online verklapt u graag enkele geheimen om van uw foto’s uw beste bondgenoot te maken.

Maar eerst, wat is een packshot eigenlijk?

Het gaat hier over fotografie dat de bezoekers van uw website een duidelijk idee geeft over de kwaliteit van uw product. Het is daarom van groot belang dat uw shots van hoge kwaliteit zijn en een zo trouw mogelijk beeld geven van de realiteit.

Of het nu gaat over materiaal, afwerking of kleuren, uw publiek moet uw product met hun ogen kunnen aanraken. Zorg er wel altijd voor dat uw afbeelding niet te zwaar is. Een afbeelding met een hoge resolutie, zal meer tijd vragen om zichtbaar te zijn op uw webshop. De snelheid van het laden van een afbeelding heeft een grote invloed op de ervaring van de gebruikers.

Kies dus voor uw foto’s voor:

  • Het jpeg formaat;
  • Een grootte tussen 50KB en 300KB;
  • Een resolutie van 72 dpi;
  • Een beeldgrootte van +/- 800 pixels breed voor een landschapsformaat of +/- 800 pixels hoog voor een portretformaat.

 

De verlichting: versterk uw product zonder details te vervagen.

Het is de bedoeling om om geen direct licht op uw onderwerp te laten schijnen.
Dat zorgt er namelijk voor dat de contrasten te veel gaan opvallen. Wanneer u zich overdag naast een raam zet, zorgt het natuurlijk licht voor voldoende belichting. .

Maar let er wel op dat de zonnestralen niet direct op het te fotograferen onderwerp vallen.

Moet u met een kunstmatig licht werken? Zorg er dan voor dat uw lichtbron in een hoek van 45° gericht is op uw onderwerp. U kan natuurlijk ook gebruik maken van een Cobra flitser die u dan best naar het plafond richt. Maar richt nooit rechtstreeks op het onderwerp dat u wenst te fotograferen. .

 

Een zachte en discrete achtergrond

Enkel en alleen uw product is belangrijk. U wilt dus zeker vermijden dat de aandacht getrokken wordt naar nutteloze details. Een lege achtergrond is dus ideaal..

Wenst u een professionele weergave zonder ook maar één plooilijn?
Gebruik een groot blad papier. Deze plaatst u dan zoals u kan zien op de foto hieronder. Ook kan u gebruik maken van een wit laken, maar hier moet u opletten met de plooien.

Klaar om in materiaal te investeren?
Weet dat er ook ministudio’s op de markt zijn. Hiermee kan u fotoshoots houden met kleine onderwerpen. Ze zijn ook zeer gemakkelijk in gebruik.

Is wit iets te neutraal naar uw smaak?
Maak dan gebruik van een effen kleur of een natuurlijke textuur, zoals bijvoorbeeld hout. Kies wel altijd een zachte achtergrond, zo krijgt u geen verzadiging.

 

 

Een kleine opstelling

Als u graag origineel wilt zijn, kan een kleine in scene zetting, zeker geen kwaad. Vertel ons met uw beelden een verhaal over uw producten.

Neem bijvoorbeeld een stuk kaas: het zal veel aantrekkelijker ogen als we het fotograferen samen met een stukje ambachtelijk brood.

Verkoopt u kleren en accessoires?
Fotografeer dat mooie zomerkleedje naast die leuke hoed die net bij uw nieuwe collectie is toegevoegd.

Geef uw potentiële klanten de kans om te dromen, biedt hen ideeën aan, laat hen zichzelf projecteren met uw producten.

 

Cadrage : probeer het opnieuw, opnieuw en opnieuw

Draai uw onderwerp om, probeer verschillende oogpunten uit en observeer het resultaat.
Wees nieuwsgierig en dan komt de inspiratie vanzelf.

Selecteer nadien de beste beelden en publiceer de foto’s van uw product uit verschillende hoeken. Naden, materialen, vormen,… zet de bijzondere kenmerken in de kijker.

 

 

Vervagen, scherpte, diepte,…

Het gaat erom om zo’n duidelijk mogelijk beeld te vormen van uw product. Daarom is het ook ideaal om een statief te gebruiken.

Als u bepaalde details wilt benadrukken of diepte wilt toevoegen aan uw samenstelling, kan u ook bepaalde delen van uw decor gaan vervagen. Het zal dan nodig zijn om de opening van het diafragma aan te passen aan de diepte van het gewenste veld.

Voila! U bent klaar om het zelf te proberen!

 

 

Heel praktisch al deze tips, maar heeft al een website?

Online staat klaar om uw website te maken. Zelfs voor de creatie van uw webshop kunnen wij u helpen. Ontdek wat wij aanbieden door de rubriek over onze diensten te bezoeken of contacteer ons team via het telefoonnummer +32 (0) 2 349 23 23.

 

Voldoet het artikel aan uw verwachtingen?

Aarzel niet om het te delen via de sociale media!

02 349 23 23