Wat zijn de beste
e-commercestrategieën in 2023?

Er zijn veel redenen om uw e-commercestrategieën in 2023 te perfectioneren. Naast een echte keuze is het vooral een noodzaak. Als uw bedrijf zich wil onderscheiden van de massa en zijn leefbaarheid wil garanderen, moet het concurrerend zijn. Dat is nog niet alles, want het moet ook technieken toepassen om zijn online visibiliteit te verbeteren. Als u hoog in de zoekresultaten staat, neemt uw trafiek toe, waardoor meer mensen uw website bezoeken en u uw verkoopkansen aanzienlijk verhoogt. Deze aanhoudende en frequentere online aanwezigheid helpt uw merkimago, reputatie en geloofwaardigheid als expert te versterken. Met deze versterkte identiteit bouwt u loyauteit op bij uw klanten, die tevreden zijn over uw diensten, en moedigt u hen aan bij u terug te komen voor toekomstige aankopen.

Kortom, het consolideren van een relevante strategie voor uw online winkel kan u een grote stimulans geven om uw commerciële doelstellingen te bereiken.

Welke soorten strategieën toepassen voor uw e-commerce?

Er zijn er veel, maar ze sluiten elkaar niet uit. Door er verschillende te combineren, kunt u een solide strategie opzetten om uw e-commerce naar de top te stuwen!

1. Personaliseer de gebruikerservaring

Dit is een goede manier om aanbiedingen op maat te maken! Door de ervaring van uw gebruikers te personaliseren, vergroot u de kans op betrokkenheid aanzienlijk. Het enige wat u moet doen is browsergegevens analyseren en het winkelgedrag van onlineklanten. Met behulp van algoritmen kunt u het profiel van gebruikers vaststellen en bepalen hoe zij functioneren en consumeren. Dit is het moment om hen relevante aanbevelingen en producten aan te bieden die zij misschien leuk vinden. Bovendien kunt u de homepage van uw website aanpassen met een voor elke klant gepersonaliseerde selectie van producten of diensten. Hetzelfde geldt voor e-mailmarketing, die kan worden afgestemd op de specifieke behoeften van een individuele gebruiker.

2. Gebruik augmented reality

Met deze technologie maakt u het leven van uw klanten gemakkelijker. Dankzij augmented reality kunnen zij producten in 3D bekijken, maar ook in hun omgeving. Dit is een mogelijkheid om de stijl, het formaat of de grootte van een object te zien. Dit maakt het mogelijk de kopers bewust te maken door hen aan te sporen een "bewuste" keuze te maken. Door de koopactie meeslepender te maken, zullen klanten u eerder vertrouwen.

3. Video als conversiemiddel

U beschikt niet over de middelen om augmented reality te gebruiken? U kunt toch uw producten op video laten zien vanuit verschillende hoeken, het gebruik ervan in scène zetten, advies geven over het gebruik ervan (schoonmaken, opbergen, verschillende toepassingen, "shortcuts", enz.) U kunt video’s ook gebruiken om uw bedrijf, zijn geschiedenis, uw werknemers, uw verschillende afdelingen, uw evenementen, uw successen, uw toekomstige projecten voor te stellen. Door met uw publiek de kaart van de nabijheid te trekken, werkt u mee aan de totstandkoming van een echte vertrouwensrelatie en versterkt u hun loyauteit.

4. Omarm het fenomeen van "gamification"

“Gamification" is een methode die is geïnspireerd op games en hun vermogen om de aandacht van mensen te trekken en hen te motiveren een taak uit te voeren. Concreet betekent dit dat u uw klanten laat deelnemen aan spelletjes, wedstrijden of uitdagingen. Op het menu: beloningen, cadeaubonnen, promoties, enz. Een eenvoudige en leuke manier om betrokkenheid met en trafiek naar uw website te verhogen. Daarnaast kan het gemakkelijk zijn om een wedstrijd op te zetten op basis van user generated content. Bijvoorbeeld door hen te vragen een humoristische video te maken, een dansje na te doen of de favoriete dienst van uw bedrijf te laten zien.

5. Maak gebruik van influencer marketing

In dit geval zoekt u influencers of content creators relevant voor uw merk en bedrijf. De voordelen zijn talrijk: de visibiliteit vergroten, profiteren van een grote community en nieuwe klanten bereiken, de merkbekendheid en geloofwaardigheid vergroten. Bovendien hebben influencers een grote overtuigingskracht bij hun fans. Dit kan mensen helpen bij het maken van keuzes en aankoopbeslissingen.

6. Creëer een loyauteitsprogramma

Om mensen aan te moedigen regelmatig aankopen te doen, kan de invoering van een loyauteitsprogramma worden overwogen. De trouwste klanten zouden beloond worden door het krijgen van punten, promoties, exclusiviteit, enz. Deze techniek kan mensen aanmoedigen om meerdere of groepsaankopen te doen. Bovendien versterkt u het gevoel bij uw merk te horen. Een mooie gelegenheid om viptoegang tot evenementen of beperkte en exclusieve producten aan te bieden!

7. Gebruik een chatbot

Met chatbots kunt u niet alleen 24/7 snel reageren op vragen van klanten, maar ze kunnen ook bepaalde verzoeken filteren. U bespaart kostbare tijd en hoeft alleen de meest specifieke vragen of verzoeken te beantwoorden. De mogelijkheid om op elk moment van de dag contact op te nemen met een "vertegenwoordiger" van uw bedrijf is een absoluut voordeel. Dankzij zijn antwoorden kan de chatbot klanten geruststellen voor eenvoudige handelingen en aanmoedigen om hun aankoop af te ronden.

8. Sociale verkoop: nieuwe mond-tot-mondreclame

Door uw klanten toe te staan uw producten te verkopen in ruil voor commissies of beloningen, helpt u de reputatie van uw merk uit te breiden. U ontwikkelt een "mond-tot-mond"-netwerk, waarmee u alle segmenten van de bevolking kunt bereiken, zelfs degenen die niet noodzakelijkerwijs toegang hebben tot het internet. Zelfs zonder toegang tot netwerken is het dus mogelijk om te verkopen!

Waarom uw e-commerce aan Online N.V. toevertrouwen?

Op het gebied van e-commerce biedt Online N.V. een breed scala aan diensten om u te helpen uw online winkel te verfijnen of te creëren:

  • Maken van een e-commerce: creatie en beheer van uw online winkel. Op het menu: hosting, aanpassing van het ontwerp, configuratie van de functionaliteit, instelling van de betalingswijzen, beheer van de producten en bestellingen, beveiliging van de site.
  • Hosten van de e-commerce: dedicated hostingdiensten voor online winkels, die zorgen voor een maximale beschikbaarheid van de site en snelle reactietijden voor de pagina's van de site.
  • Gegarandeerde veiligheid: dankzij SSL-certificaten zijn transacties en klantgegevens beschermd.
  • Integratie van betalingsmethoden: vele betalingsmethoden worden ondersteund, zoals Bancontact, Visa, Mastercard, PayPal en vele andere.
  • Opleiding en ondersteuning: opleiding in het gebruik van het PrestaShop-platform en technische ondersteuning voor bedrijven die hulp nodig hebben bij het beheer van hun online winkel.

Bekijk al onze diensten!

Wilt u wat dieper op het onderwerp ingaan? Ontdek ons artikel over digitale strategieën voor eenmanszaken en kmo’s.

U kent nu de beste e-commercestrategieën in 2023. Waar wacht u nog op om de sprong te wagen en een nieuwe uitdaging aan te gaan? Onze teams van professionals staan klaar om u tijdens uw hele project te ondersteunen. Neem contact met ons op voor meer informatie!

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken