• Home
  • >Blog
  • >Maak een aantrekkelijk nieuwsbrief: onze tips

Maak een aantrekkelijk nieuwsbrief: onze tips

Een nieuwsbrief, het is een e-mail die bedrijven op regelmatige basis naar hun klanten zenden. In deze publicatie kan informatie over het bedrijf staan, over een nieuwe dienst of product, tips voor de klanten, etc. Het is de ideale manier om uw klanten of prospecten op de hoogte te houden over wat er gaande is binnen uw bedrijf of hen te helpen bij het gebruiken van uw diensten.

Allemaal goed en wel, maar waarom is dit interessant voor u? Hoe begint u aan zo’n nieuwsbrief en wat moet u er allemaal in vermelden. Geen paniek, Online helpt u graag op weg met deze interessante tips!



Hoe begint u eraan?

U wilt een nieuwsbrief naar uw klanten sturen, maar u heeft geen idee hoe u hieraan begint? Volg dan deze stappen en tips! Als klant van Online kan u steeds uw projectmanager contacteren om meer informatie te vragen over de nieuwsbriefmodule van Online.

1.     Maak een goede database aan

Om een e-mailcampagne te versturen, heeft u natuurlijk ontvangers nodig. Dat kunnen klanten en/of prospecten zijn. Vraag hen naar hun gegevens in uw winkel of via uw website. U kan eventueel ook gegevens van een bepaalde doelgroep kopen, maar hier heeft u natuurlijk een bepaald budget voor nodig.
 
 
Hoe persoonlijker u uw nieuwsbrieven wenst te maken, hoe meer gegevens u van iemand nodig heeft. Zo kan u onder andere onderstaande informatie verzamelen:
 
-          Naam en Voornaam (noodzakelijk)
-          E-mailadres (noodzakelijk)
-          Geslacht (optioneel)
-          Geboortedatum (optioneel, maar zeer interessant als u een mailing wenst te sturen voor de verjaardag van de klant)
-          Adresgegevens en telefoonnummer (optioneel)
-          Interesses (optioneel)
-          …
 
2.      Maak een template die overeenkomt met uw huisstijl

Als klant van Online heeft u hier een groot voordeel, want onze teams helpen u met het aanmaken van een goede template en u heeft een platform te uwer beschikking waarop u uw nieuwsbrieven kan beheren en versturen.

Wat u dus nodig heeft voor het opmaken van een nieuwsbrief is een programma waar u zelf een template kan toevoegen (een template is een sjabloon voor de opmaak van uw e-mail), uw eigen tekst kan opmaken en uw database kan integreren.  

Eenmaal dat uw template en database op punt staan, kan u wekelijks, maandelijks of wanneer u maar wenst een nieuwsbrief naar uw klanten sturen. Het enige dat u nog te doen staat is de tekst en inhoud van uw mailings bepalen.

Tips voor een goede nieuwsbrief

Kan ik regelmatig een nieuwsbrief schrijven? Hoe lok ik mensen via mijn nieuwsbrief naar mijn website. Wij geven graag nog enkele tips:
 
           Denk steeds aan uw klanten en prospecten

Een nieuwsbrief schrijven over een busreis voor gepensioneerden, interesseert jonge twintigers niet. Dat ligt misschien voor de hand, maar het toont wel aan hoe belangrijk het is om u in de plaats van de lezer te zetten. Wat lezen mijn klanten graag? Welke tips zouden mijn klanten graag ontvangen? Stel uzelf steeds deze vragen en u schrijft al een stuk gerichter en effectiever!
 
           Bedenk en korte, krachtige titel

Het eerste dat de lezer zal aanzetten om uw bericht te lezen is de titel. Bedenk daarom een krachtige titel die aanzet om de nieuwsbrief te openen. Woorden zoals ‘Gratis’, ‘Korting’, ‘Promotie’,.. gebruikt u best niet. U verwacht het misschien niet, maar zo’n berichten belanden sneller in de prullenmand! Ook specifieke tekens zoals €, #, %,… kan u beter niet toevoegen aan een titel.
 
           Voeg een call-to-action toe

U vraagt zich misschien af: een call-to-wat? Maar het is een van de belangrijkste manieren om uw klanten en prospecten vanuit de nieuwsbrief naar uw website te lokken.

Het kan een link in een tekst zijn, een afbeelding of een specifieke knop waarachter een link verscholen zit. Het moet aantrekkelijk zijn voor de lezer om hierop te klikken en zo uw website te bezoeken. U kan bijvoorbeeld in uw nieuwsbrief een promotie vermelden, maar de uiteindelijke promotie slechts vrijgeven op uw website. U kan een stukje uit een artikel prijsgeven en het volledige artikel op uw website plaatsen.. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Enkele voorbeelden van Call-to-actions:

            Klik hier 

           
    
 
Omgekeerd kan het trouwens ook zeer interessant zijn om uw nieuwsbrieven toe te voegen aan uw website. Zodat geïnteresseerden steeds uw historiek kunnen raadplegen.
 
           Test, test, test,...

Zelfs als u een hoogopgeleid marketeer bent, u weet nog altijd niet hoe een bepaalde doelgroep zal reageren op uw berichten. Daarom is het zeer belangrijk om steeds te gaan testen en uw statistieken van uw verzonden berichten goed na te gaan.

Stel bijvoorbeeld willekeurig twee doelgroepen op en verstuur dezelfde nieuwsbrief met een andere titel naar de twee doelgroepen. Zo weet u meteen waarom uw lezer sneller zal klikken. Ook met de inhoud, de afbeeldingen en call-to-actions in uw bericht kan u testen! In marketingtermen noemen we dit een A/B-testing.
 
           Voeg een afmeldoptie toe

Het is nooit interessant om e-mails te sturen naar mensen die uw e-mails niet willen ontvangen. Zorg er daarom voor dat u bij elke nieuwsbrief de mogelijkheid geeft aan uw lezer om zich af te melden voor uw communicatie. Doe dit helemaal onderaan de nieuwsbrief en vraag ook aan de lezer waarom hij zich wenst af te melden. Dat kan u een inzicht geven over wat u beter kan doen.

           Kom niet terecht in de prullenbak

Tuurlijk wilt u niet dat mensen uw nieuwsbrief meteen naar de prullenbak verwijzen. Dat kan u deels voorkomen door bovenstaande tips op te volgen.

Maar soms kan het buiten uw wil om gebeuren en aanziet de mailserver uw e-mail als SPAM. Hoe u voorkomt om rechtstreeks verbannen te worden naar de SPAM folder leest u in ons artikel '6 regels om niet als SPAM gezien te worden'.  
 
Wist u dit?

Als klant van Online krijgt u de kans om op uw website de nieuwsbriefmodule toe te voegen. Hierdoor kan u een database opmaken met klanten en prospecten die meer willen weten over uw activiteiten, uw bedrijf en haar diensten en producten. Wilt u deze module toevoegen aan uw website? Contacteer dan uw projectmanager door  HIER TE KLIKKEN!

Heeft u nog geen website van Online en dus ook geen module om uw nieuwsbrieven te beheren? KLIK DAN HIER en neem contact met ons op om meer te weten over onze diensten. 

07 Feb
Judith VH

Reactie toevoegen

To prevent automated spam submissions leave this field empty.