• Home
  • >Blog
  • >6 regels om niet als SPAM gezien te worden

6 regels om niet als SPAM gezien te worden

Als kmo of zelfstandige is het zeer interessant om uw klanten op de hoogte te houden van uw activiteiten via een nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief geeft u tal van mogelijkheden om uw doelpubliek te informeren en meer tips te geven over uw producten of diensten.

Heeft u besloten om een e-mailcampagne te lanceren? Dan is het zeer interessant voor u om te weten hoe u niet in de SPAM folder terecht te komen. Maar wat is SPAM nu juist? Het is simpelweg de term die gebruikt wordt om ongewenste e-mails aan te duiden, diegene die recht naar de prullenbakgaan, zonder dat de ontvanger hem gelezen heeft.

Een nieuwsbrief lanceren is zeer simpel, maar het is jammer genoeg iets ingewikkelder om de spamfilter te dwarsbomen. Daarom geven wij u graag enkele regels en tips om te voorkomen dat u rechtstreeks in de prullenbak terechtkomt.


Overbelasting

Het wordt steeds moeilijker en moeilijker om de mailbox van surfers te bereiken. Dat komt voornamelijk omdat internetproviders en e-mailprogramma’s hun inspanningen om de mailboxen te beschermen, verdubbelen. Waarom zij dit doen? In het internettijdperk waar wij in leven, bestormen zowel grote als kleine bedrijven de mailboxen van hun prospecten en klanten. Dankzij deze overbelasting, zijn de barrières talrijker geworden. Daarom is het essentieel om beknopt en relevant te zijn in uw mailings om ervoor te zorgen dat ze gelezen kunnen worden.

Waarop baseren de filters zich?

De anti-spam filters baseren zich op verschillende criteria. Een van de belangrijkste is: ‘Spam Words’. Dat is een lijst met termen die u best kan vermijden als u niet direct in de vuilnisbak gesmeten wilt worden.

Opgepast, dat wil niet zeggen dat u een verbod krijgt op deze woorden. Gebruik ze gewoon verstandig en herhaal ze niet te vaak, want Spam Words baseert zich op de combinatie van de woorden en het veelvuldige gebruik ervan.

Voorbeeld: zo kan u de term ‘Promotie’ gebruiken, maar zorg ervoor dat u ze niet gebruikt met ‘kortingen’, ‘exclusief’, ‘promotioneel’, …

Onze tips

       1. Wees Up-to-date

Een ding is zeker, het is niet gemakkelijk om informatie te verzamelen om een goede database samen te stellen. Maar het is wek absoluut noodzakelijk om deze database regelmatig bij te werken als u uw mails wilt optimaliseren.

Als iemand uw e-mails niet meer wenst te ontvangen, dring dan niet aan. Verwijder dit adres uit uw database. Op dezelfde manier, verwijdert u best alle e-mailadressen die een aanvraag indienen om zich uit te schrijven uit uw nieuwsbrieven. U heeft er meer bij gewonnen als uw database up-to-date is en enkel bestaat uit geïnteresseerde lezers.

       2. Toon uw identiteit
 
Val op tussen de vele mails die de surfers dagelijks ontvangen. Als u een kans wilt hebben om gelezen te worden, identificeer u dan! Kies daarom een duidelijk en geldig e-mailadres.

Als u een domein- of bedrijfsnaam heeft, maak dan een e-mailadres aan die hiernaar verwijst. Maar, wees voorzichtig en vermijd info@ZZ of pastmaster@CC of zelfs contact@SS. Kies eerder voor: Voornaam@uw domainnaam.

Hier geldt hetzelfde voor de naam van de afzender. Vermijd dat uw ontvanger moet gokken naar wie de afzender is. Eenmaal u uw e-mailadres en naam van afzender gekozen heeft, ga hem dan niet om de 5 minuten veranderen. Uw lezers zullen u zo herkennen en sneller uw e-mails openen.

       3. Wek de nieuwsgierigheid

Om de ontvanger te verleiden om uw e-mail te openen, moet u hem verleiden, nieuwsgierigheid opwekken.

Denk daarom goed na over het onderwerp van uw e-mail. Het is zoals de titel van een boek, het moet aantrekkelijk zijn, maar mag niet teveel prijs geven. Kies daarom een beknopt onderwerp dat genoeg zegt, maar niet teveel.

Is het niet zo eenvoudig dan u verwacht had? Geloof ons, het moet niet zo ingewikkeld zijn! Plaats u in het hoofd van de surfer. Welke e-mails verleiden u het meest om ze te lezen?

Valkuilen die u moet vermijden:

  •  Vermijd het teveel gebruiken van hoofdletters
  •  Beperk speciale tekens zoals €, %, !,….
  •  Gebruik geen spam woorden zoals: winnaar, gefeliciteerd, promo, korting,…

       4. Zorg ervoor dat uw lezer zich uniek voelt

Personaliseer hiervoor zoveel mogelijk uw bericht. Voeg de voornaam van uw ontvanger toe en vertel, indien mogelijk, iets interessant over zijn laatste aankoop.

Voorbeeld: Beste Audrey, bent u tevreden over onze laatste aankoop bij ons?

       5. Stalk niet

Tracht om niet teveel e-mails te sturen naar uw klanten. Het is beter om slechts 1 keer in de maand interessante informatie te versturen, dan dagelijks het laatste nieuws uit uw bedrijf te melden.

       6. Verdeel uw e-mails

Probeer om uw e-mails te verdelen in de tijd, dat wil zeggen dat het interessanter is om uw nieuwsbrief te verzenden over meerdere dagen. Servers merken het op als een afzender in grote groepen e-mails verstuurt en zal het daarom sneller als SPAM aanduiden.  

06 Feb
VH

Reactie toevoegen

To prevent automated spam submissions leave this field empty.